[cat] L’alumnat amb el Trastorn d'Espectre Autista (TEA), associat amb la Síndrome d'Asperger (SA), és
un col·lectiu de discents susceptibles a patir un fenomen que preocupa a tota la comunitat:
l'assetjament escolar, també conegut com bullying.
L’objectiu d’aquest Treball de Fi de Màster (TFM) és proporcionar una visió general sobre l'evolució
del concepte de la síndrome ja que, entre altres motius, s'han produït canvis importants als darrers
mesos quant als manuals de referència. A més, s'analitzarà el perfil de l'infant amb SA, destacant
quines necessitats educatives presenten dins l'àmbit socioemocional, i com s'avalua en el context de
les Illes Balears.
Per altra banda, es presenta un estat de la qüestió en relació al bullying. D'aquesta manera, podrem
saber les darreres investigacions i programes educatius de prevenció i intervenció en relació al
bullying, fent especial menció a aquells investigadors que han participat durant els darrers anys a
l'institut per a la convivència i l'èxit del govern de les Illes Balears.
Tots aquests aspectes ens permetran desenvolupar una investigació qualitativa on pretenem
esbrinar quines barreres i quins facilitadors hi ha en respecte dels discents amb SA en el procés de
detecció i tractament de l'assetjament escolar. Per tal de dur a terme aquest projecte, que suposa
alhora una base per a una futura tesi doctoral, s'ha dissenyat una entrevista destinada a les famílies
d'aquests infants que resideixen a l'illa d'Eivissa.
Amb els resultats i conclusions d'aquestes podrem ajudar a la nostra comunitat educativa, ja que es
convida a la reflexió, especialment quant a les barreres detectades, i es pretén obrir noves vies
d'investigació necessàries en relació a aquest objecte d'estudi.
[spa] El alumnado con Trastorno de Espectro Autista (TEA), asociado con el Síndrome de Asperger (SA),
es un colectivo de discentes susceptibles a sufrir un fenómeno que preocupa a toda la comunidad: el
acoso escolar, también conocido como bullying.
El objetivo de este Trabajo de Fin de Máster (TFM) es proporcionar una visión general de la
evolución del concepto del mencionado síndrome, ya que, entre otros motivos, se han producido
cambios importantes en los últimos meses en cuanto a los manuales de referencia se refiere.
Además, se analiza el perfil del niño con SA, destacando qué necesidades educativas presenta en el
ámbito socioemocional, y cómo se evalúa en el contexto de las Islas Baleares.
Por otro lado, se presenta un estado de la cuestión en relación al bullying. De este modo, podremos
conocer las últimas investigaciones y programas educativos de prevención e intervención en casos de bullying, haciendo especial mención de aquellos investigadores que han participado en los
últimos años en el instituto para la convivencia y el éxito del gobierno de las Islas Baleares.
Todos estos aspectos nos permitirán desarrollar una investigación cualitativa mediante la cual se
pretende averiguar qué barreras y facilitadores existen en relación con los discentes con SA en el
proceso de detección y tratamiento del acoso escolar. Para llevar a cabo este proyecto, que supone
a la vez una base para una futura tesis doctoral, se ha diseñado una entrevista destinada a las
familias de estos niños que residen en la isla de Ibiza.
Con los resultados y conclusiones de éstas podremos ayudar a nuestra comunidad educativa,
puesto que se invita a la reflexión, especialmente de las barreras detectadas, y se pretende abrir
nuevas vías de investigación necesarias en relación a este objeto de estudio.
[eng] The students with the Autism Spectrum Disorders (ASD), associated with the Asperger Syndrome
(AS) are one of the groups of pupils susceptible to suffer from a phenomenon that concerns all the
community: bullying.
The main aim of this Master Thesis Work (MTW) is to provide a general vision of the evolution of the
concept of the syndrome since, among other reasons, important changes have occurred over the last
months as for the manuals of reference. In addition, it analyses the profile of the child with AS,
highlighting which their educational needs are at a social and emotional level., and how these can be
evaluated within the Balearic Islands.
On the other hand, presents a state of the question in relation to the bullying. In this way, we will be
able to know about the latest research and educational programs of prevention and intervention
concerning "bullying", pointing out those researchers that have taken part in the institute for the
coexistence over the last years and the success of the government of the Balearic Islands.
All these aspects will allow us to develop a qualitative research though which we intend to find out
the barriers and facilitators there are regarding the students with AS in the process of detection and
treatment of bullying. In order to carry out this project, which intends to provide a basis for a future
doctoral thesis, a model interview has been designed to be conducted among the families of these
children living on the island of Ibiza.
With the results and conclusions of these we aim to help our educational community, since it is an
invitation for reflection, especially on the barriers detected, and it may open new paths to necessary
research regarding this object of study.