[cat] La inclusió educativa ha avançat des de la seva aparició a la
normativa internacional i nacional. Però la seva progressió es veu
influenciada per factors que incideixen, amb diferent intensitat, sobre cada
centre i cada mestre. Actualment, a les nostres escoles, la inclusivitat de
les pràctiques educatives depenen de les circumstàncies particulars de
cada centre, de cada aula i de cada mestre.
La present recerca, emmarcada en un treball final de màster,
pretén detectar quines podrien ser les variables que faciliten que els
mestres puguin ser més inclusius dins les seves aules, posant el focus
d’atenció a les actituds dels mestres com a pilar fonamental. A través
d’una recerca bibliogràfica inicial, s’han destacat nou variables que poden
exercir algun tipus d’influència sobre les actituds dels mestres: la seva
edat, el gènere, els anys d’experiència, el número d’alumnes de l’aula, la
quantitat d’alumnes amb n.e.e a l’aula, el nivell educatiu, la formació
inicial, la formació continua i el contacte amb nins/adults amb discapacitat.
L’objectiu de la recerca és comprovar, a través de proves estadístiques
paramètriques i no paramètriques, la relació d’aquestes variables amb les
pràctiques inclusives que cada mestre posa en pràctica.
S’ha enviat una qüestionari a tutors de primària de les escoles
públiques de Mallorca per recollir les dades de totes les variables i el nivell
d’inclusivitat de les pràctiques. Al qüestionari s’han inclòs cinquanta-vuit
preguntes de la Guia d’Avaluació De les Pràctiques Inclusives a les Aules
(García, Romero i Escalante, 2011), instrument validat per extreure una
puntuació numèrica fiable.
Els resultats de l’aplicació de proves paramètriques a les dades
recollides, ens ha destacat la significativitat de la relació entre la quantitat
de cursos de formació continua sobre atenció a la diversitat i la inclusivitat
de les pràctiques executades pels mestres a l’aula. Per altra banda, no s’ha trobat relació entre les pràctiques inclusives i la resta de variables
estudiades.