[cat] El centre escolar, des d’una perspectiva global, i l’aula com a punt central, hauria
de funcionar com un ergosistema saludable -espai, higiene postural, activitat física-
. Aquesta és la proposta d’aquest treball.
L’ergonomia serà un dels criteris bàsics a l’hora d’organitzar l’espai, el mobiliari
de l’aula, la il·luminació i l’acústica, de forma transversal, en la programació d’aula
per afavorir un aprenentatge significatiu de l’alumnat el qual serà protagonista del
seu propi aprenentatge.
La interacció entre l’entorn -un entorn segur, reflexionat i pensat- i l’alumnat
facilita l’adquisició de coneixements a través de projectes vivencials, és a dir, facilita
l’aprenentatge i el consolida.
Provenen de diversos àmbits professionals els autors que han treballat en el
camp de l’ergonomia, tot i que aplicada a l’aula per facilitar l’aprenentatge no n’hi ha
tants.
Si amb aquest treball s’aconsegueix contribuir una mica a conèixer més els
indubtables beneficis que aporta l’ergonomia aplicada a l’aula per millorar
l’aprenentatge de l’alumnat, la finalitat estarà més que assolida.
[eng] The learning centre, from a global perspective and the classroom as a
central focal point has to function as an ergonomically healthy environment – that
promotes healthy posture and physical wellbeing.
Ergonomics will be one of the primary criteria at the time of designing the
space: furniture, lighting and the acoustics and when programming the curriculum
to favour significant learning for the students in which they themselves will be the
protagonist in their own learning.
The interaction between the environment; an environment which is
safe, reflexive and thoughtful, and facilitates the students' acquisition of knowledge through experiencing projects, that is too say, it facilitates and consolidates
learning. Although authors come from various disciplines, there aren't many who
have applied ergonomics to the classroom to facilitate learning.
If this work provides a little more knowledge regarding the undoubtful
benefits that ergonomics contributes to the classroom to improve student learning,
the aim will have been partially achieved.