[cat] Durant la primera meitat de la dècada del 2000, la presència d’alumnat immigrant
dins les aules de les Illes Balears va creixer de forma tan notable que va requerir
que l’Administració educativa desenvolupés tota una sèrie de plans i programes
per fer front a aquesta nova realitat. A partir del 2008, el creixement d’alumnat
immigrant es va començar a estabilitzar però, a causa de la crisi econòmica,
pràcticament tots aquests plans i programes per atendre la diversitat cultural es
van congelar.
Actualment les aules de les Illes Balears continuen amb una presència molt
significativa d’alumnat procedent d’altres païssos. No obstant això, els centres
educatius no compten amb els recursos necessaris per garantir la inclusió de tots
els alumnes, fet que pot tenir com a conseqüència que gran part de l’alumnat
immigrant sigui exclòs i les desigualtats socials s’accentuin.
Així doncs, en aquest treball es fa un recorregut per les diferents respostes que
que el sistema educatiu ha oferit a la diversitat cultural i s’identifiquen les bases
sobre les que es fonamenta l’educació inclusiva i intercultural i les necessitats
d’adoptar-la com a pràctica dins els centres educatius. Finalment, es planteja un
projecte per treballar l’educació intercultural dirigit a tots els alumnes de 1er i 2n
d’ESO d’un institut d’educació secundària. Per tal d’evitar respostes puntuals i
aïllades, es planifica una intervenció des de dos fronts complementaris: el Pla
d’Acció Tutorial i les programacions didàctiques de les diferents matèries.
D’aquesta manera, la finalitat d’aquesta proposta és iniciar un procés amb el qual
de forma progressiva els alumnes desenvolupin una competència intercultural
adequada que els permeti conviure de forma harmònica amb tots els membres
de la societat i afrontar amb èxit els nous reptes i oportunitats que aniran sorgint.