[cat] La societat actual requereix d’un canvi de paradigma educatiu: passar de la
integració cap a la inclusió. Molts són els autors que manifesten les avantatges
que això suposa i, cada cop més, hi ha centres disposats a acollir-se a aquest
ideal, abandonant maneres de fer tradicionalistes i directives per adoptar-ne
d’altres participatives i flexibles. Aquestes darreres tenen entre les seves fites
principals que tots els infants progressin, afavorint l’èxit en l’aprenentatge i la
participació de tothom, sense exclusions. Malgrat tot, l’aplicació de
metodologies innovadores no es pot idear sense un procés profund de reflexió
compartit per establir els principis que guiaran les accions cap a un
plantejament inclusiu, i, a l’hora, un cop s’inicia el canvi és important valorar
com es van desenvolupant les pràctiques; fer-ne una anàlisi esdevé cabdal per
millorar permanentment allò que fem a les escoles. Per aquest motiu, s’ha
decidit realitzar un estudi d’un centre d’educació primària per tal d’analitzar, des
de la perspectiva inclusiva, les pràctiques que s’hi duen a terme, enfocant la
mirada en una metodologia, la dels Grups Interactius.
[eng] Nowadays, the society needs to change their educational vision: moving from
the integration to inclusion. Many authors show the benefits that this suppose
and, increasingly, there are schools who wants to take this ideal, leaving
traditional and directives ways to do it to take another more participative and
flexible methodologies. The last ones have between their main reasons that
every students improve, favoring their success in their knowledge and the
involvement of everyone, without exclusion. However, the application of
innovative methodologies can’t be conceive without a deep process of sheared
reflection to establish the reasons that guide all the actions to one inclusive
approach, and, at the same time, when the change starts is important to value
haw are the practices developing; make a test is indispensable to improve
permanently all that we do in the schools. For this reason it has been decided
make a study of one primary education school to analyze, from the inclusive
perspective, the actions that are being taken, focusing the attention in one
methodology, that of the interactive groups.