dc.description.abstract |
[cat] En els darrers anys, la gamificació o l’aprenentatge per joc, ha agafat popularitat
com a metodologia innovadora, establint-se com una alternativa a la metodologia
més clàssica. Aquest mètode educatiu afavoreix la implicació i la motivació de
l’alumnat en el procés d’aprenentatge. També té connotacions positives quant a
consolidar habilitats socials, reforçar el treball cooperatiu o generar un bon clima
d’aula. Però també planteja alguns inconvenients, com la formació del
professorat per desenvolupar aquesta metodologia, la necessitat d’utilitzar
recursos digitals amb els quals els docents poden no estar familiaritzats, la
dificultat d’impartir certs continguts des de l’enfocament de la gamificació o si hi
ha risc de fomentar excessivament la competitivitat entre els alumnes. Aquest
Treball de Fi de Màster pretén aprofundir en aquests aspectes i en altres sobre
l’ús del joc com eina en el procés d’ensenyament-aprenentatge a l’àmbit de les
ciències. Es fa una revisió bibliogràfica del tema, per cercar les implicacions
pedagògiques del joc, l’origen de la gamificació com metodologia educativa, i els
beneficis i inconvenients que té aquesta pels alumnes. També es fa una recerca
de les eines o plataformes digitals disponibles per dissenyar material didàctic en
forma de joc educatiu, com les aplicacions tipus Kahoot, ClassDojo o
Makebadges. Aquest marc teòric sobre la gamificació serveix de base per
plantejar una proposta educativa, anomenada “El viatge de l’Alquimista”, la qual
està enfocada a l’aplicació d’aquesta metodologia d’aprenentatge a l’assignatura
de Física i Química al 4t curs de l’Educació Secundària Obligatòria. També es
presenten com a part de la proposta, una sèrie de jocs didàctics per facilitar
l’assimilació dels continguts de formulació i nomenclatura orgànica. L’objectiu és
millorar l’aprenentatge de l’alumnat, mitjançat un procés d’ensenyament en un
entorn lúdic que sigui més interessant per ells, fet que es pot traduir en una
assimilació més significativa d’aquests continguts. |
ca |