[cat] La present investigació tracta d’estudiar, partint des d’una perspectiva inclusiva,
quins són els processos que es porten a terme per a la detecció i diagnòstic de
les dificultats específiques d’aprenentatge, si els suports que reben els alumnes
possibiliten processos inclusius i, finalment, la trajectòria emocional dels
alumnes durant tota l’etapa educativa fins arribar a la universitat. Per trobar
resposta es plantegen tres objectius d’acord a aquestes preguntes inicials. Per
això, s’han realitzat històries de vida a nou alumnes universitaris que presenten
dificultats en la lectura. Els resultats mostren que, el procés de detecció i
diagnòstic i els suports que reben no possibiliten processos inclusius així com,
també, els components emocionals que es posen en joc visibilitzen la manca
de situacions d’ensenyament i aprenentatge al servei de la inclusió.
[spa] La presente investigación trata de estudiar, partiendo de una perspectiva
inclusiva, cuáles son los procesos que se llevan a cabo para la detección y
diagnóstico de las dificultades específicas de aprendizaje, si los apoyos que
reciben los alumnos posibilitan procesos inclusivos y, finalmente, la trayectoria
emocional de los alumnos durante toda la etapa educativa hasta llegar a la
universidad. Para encontrar respuesta se plantean tres objetivos de acuerdo a
estas preguntas iniciales. Por ello, se han realizado historias de vida a nueve
estudiantes universitarios que presentan dificultades en la lectura. Los
resultados muestran que, el proceso de detección y diagnóstico, de la misma
forma que los apoyos que reciben no posibilitan procesos inclusivos, así como
también, los componentes emocionales que se ponen en juego visibilizan la
falta de situaciones de enseñanza y aprendizaje al servicio de la inclusión.
[eng] The present investigation tries to study, starting from an inclusive perspective,
which are the processes that are carried out for the detection and diagnosis of
the difficulties in the reading and writing, if the supports that the students
receive enable inclusive processes and, finally, the trajectory emotional
development of the students throughout the educational stage until they reach
the University. To find an answer, three objectives are proposed according to
these initial questions. Therefore, life stories have been made to nine university
students who have dyslexia. The results show that, the process of detection and
diagnosis, in the same way that the supports that they receive do not allow
inclusive processes, as well as, the emotional processes that are put into play
make visible the lack of situations of teaching and learning at the service of the
inclusion.