Pensament computacional per a l'aprenentatge significatiu. Proposta d'intervenció des de l'àrea de tecnologia

Show simple item record

dc.contributor Llorca Roda, Ricard
dc.contributor.author Cardona Torres, Vicente Javier
dc.date 2019
dc.date.accessioned 2020-09-28T07:28:46Z
dc.date.issued 2019-07-19
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/153569
dc.description.abstract [cat] La integració del pensament computacional als currículums educatius ha esdevingut a nivell internacional un desafiament que cada país o comunitat esta afrontant de maneres diverses. Alguns països, com Regne Unit o Espanya1 es planteja una assignatura específica centrada en el desenvolupament d’habilitats informàtiques. Altres, com Estònia o Finlàndia2 , utilitzen les habilitats informàtiques com a instrument per a l’aprenentatge d’altres assignatures. Aquestes divergències en la integració del pensament computacional són la conseqüència d’un debat sobre la seva implementació que encara roman obert. El present treball de fi de màster vol representar una aportació en aquest debat partint del plantejament teòric fins a la concreció d’aula. El treball comença en l’exploració del pensament computacional com a eina pedagògica en l’ensenyament basat en competències. S’exposa de forma breu els precedents i concepte de competències per a acabar determinant la seqüencia necessària per portar a terme una acció competent. Una vegada introduït a nivell teòric el concepte de pensament computacional, es defensa la manera en que les activitats orientades al seu desenvolupament intervenen de manera necessària els elements característics de l’aprenentatge significatiu i de les activitats competents. Posteriorment, s’analitza la presència d’elements relacionats amb el pensament computacional al currículum de les Illes Balears i a dos comunitats de referència del nostre entorn que ja han fet passes en la seva implementació a les àrees de tecnologia com Catalunya i la Comunitat Autònoma de Madrid. Una vegada revisat el marc teòric i l’estat de la qüestió, es desenvolupa la proposta d’intervenció. En primer lloc, es proposen metodologies i materials alternatius per a treballar el pensament computacional per a, més endavant, concretar una unitat didàctica basada en una de les tecnologies exposades: l’aplicació de components de robòtica i programació en tèxtils. ca
dc.description.abstract [eng] The assimilation of computational thinking into the educational curricula has constituted a challenge that every country has faced in various ways. Some countries, like United Kingdom or Spain1 , have formulated a specific subject focused on computing abilities development. Other countries, like Estonia and Finland , use computing abilities as learning instruments for other subjects. This discrepancies in the integration of computation thinking in their educational systems represent the consequence of a debate that still remains open. This Master Thesis aims to represent a contribution to this debate, with the theoretical approach as starting point until classroom concretion. The thesis starts with the exploration of computational thinking as an educational tool in the competence-based education. A brief discussion of the precedents and concept of competences is made to end up establishing the necessary sequence in order to execute a competent action. It continues, then, with a presence analysis of elements related with computational thinking in the Balearic Islands curricula and two reference autonomous communities that have already taken steps towards its implementation in the area of technology: Catalonia and Autonomous Community of Madrid. Once revised the theoretical framework and the state of the affair, an intervention proposal is developed. It starts with the proposal of alternative methodologies and materials to approach computational thinking at secondary school. Then, it ends up concreting a Didactic Unit based on one of the technologies exposed: robotic components and programming through e-textiles ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.subject 004 - Informàtica ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Informàtica desendollada ca
dc.subject.other Arduino LilyPad ca
dc.subject.other Tèxtils intel·ligents ca
dc.subject.other Aprenentatge significatiu ca
dc.subject.other Pensament computacional ca
dc.subject.other Computer Sciences unplugged ca
dc.subject.other Smart textiles ca
dc.subject.other Meaningful learning ca
dc.subject.other Computational thinking ca
dc.title Pensament computacional per a l'aprenentatge significatiu. Proposta d'intervenció des de l'àrea de tecnologia ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.date.updated 2019-11-29T10:14:00Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics