[cat] En aquest treball presentam l’anàlisi financera d’una xarxa ferroviària des de Palma fins al Migjorn de Mallorca. S’hi han plantejat dues alternatives: una que arriba fins a Santanyí i l’altra fins a Manacor passant per Felanitx. Per elaborar-lo, l’hem dividit en quatre fases: predicció de demanda, estimació del cost d’infraestructura, ingressos i costos d’explotació i càlcul del Valor Actual Net i la Taxa Interna de Retorn financers.
Quant a la predicció de la demanda local, ens hem basat en l’actual línia T3 Manacor-Inca-Palma, i pel que fa a la demanda turística hem tingut en compte la línia L9 de Barcelona. Pel que fa a l’estimació del cost d’infraestructura, per al tram exterior s’ha fet a partir d’un estudi dels SFM i per al tram subterrani a partir de les dades de l’estudi de l’actual línia de metro de la UIB. Referent als ingressos i costos d’explotació, s’han calculat a partir de les dades del CTM sobre l’actual xarxa ferroviària de Mallorca.
A partir d’aquests resultats, s’ha calculat el VAN i la TIR financers.
[eng] With this work we would like to introduce a financial study for a railway infrastructure from Palma to `Migjorn´, the southern region of the island. Two different routes have been considered. One of them would reach Santanyí and the other one reaches Manacor passing through Felanitx. To develop this, we have divided it in four stages: demand forecasting, estimated infrastructure operating costs, operational profits and expenses, estimated Net Present Value and the Internal Rate on Investment. We base on the T3 Line Manacor-Inca-Palma to forecast the local demand. And we have taken the BCN L9 Line as a model to look into tourism demand. The estimated infrastructure operating costs for the external segment are based on SFM (Mallorca Railway Services). We have used the studies on the present UIB (Illes Balears University) Metro Line to evaluate the underground segment. Operational profits and expenses have been calculated using CTM data about the present railway infrastructure in Mallorca. Taken these results, we have worked out the Net Present Value and the Internal Rate of Investment.