[cat] L’art urbà contemporani contribueix a la construcció del paisatge de les ciutats i és cada cop més present a l’espai públic, formant part de la cultura visual i de la identitat dels seus habitants. Aquestes expressions artístiques s’estenen fins i tot a llocs com les escoles, que generalment són espais molt sensibles a la cultura del seu entorn. D’aquesta manera, cada cop és més habitual que els centres educatius incorporin intervencions artístiques de diferents estils, temàtiques i finalitats, destacant especialment la pintura mural. Així doncs, aquest Treball de Fi de Grau analitza de forma específica la relació entre l’art urbà i les escoles d’Educació Primària a través de les pintures murals. El treball incorpora en primer lloc un invent d’escoles de la ciutat de Palma que tenen almanco un mural exterior a la façana de l’edifici. En segon lloc, s’extreu d’aquest conjunt uns casos d’estudi per atendre quins membres de la comunitat educativa es troben implicats en l’elaboració de la pintura mural (alumnes, equip docent o altres agents externs a la comunitat escolar) i a partir d’aquesta característica es pretén analitzar la seva temàtica i finalitat (tant si són de tipus pedagògic o senzillament decoratiu). Finalment s’estudia l’impacte d’aquests murals a la identitat de l’escola i del barri on es troben, com un element vertebrador del paisatge urbà que configura la personalitat de les ciutats.
[eng] Contemporary urban art contributes to the construction of the landscape of cities, and is progressively more present in public space, forming part of the visual culture and identity of its citizens. These artistic expressions extend even to places such as schools, which are generally very sensitive to the culture of their environment. In this way, it is increasingly common for schools to incorporate artistic interventions of different styles, themes and purposes, with special significance on mural painting. Thus, this Final Degree Project specifically analyzes the relationship between urban art and Primary Education schools through mural paintings. The work first includes a inventory of schools in the city of Palma that have an at least an exterior mural on the front of the building. Secondly, some case studies are extracted from this set to attend which members of the educational community are involved in the elaboration of the mural painting (students, teaching staff or other agents external to the school community) and from this characteristic it is intended to analyze their theme and purpose (whether they are pedagogical or simply decorative). Finally, the impact of these murals on the identity of the school and the neighborhood where they are located is studied, as a mainstay of the urban landscape that molds the personality of cities