Relació família-escola i la seva incidència en el fracàs escolar. Propostes didàctiques de l'àrea de Geografia i Història per a dur a terme amb les famílies.

Show simple item record

dc.contributor Gomila Grau, Maria Antònia
dc.contributor.author González de la Rosa, Juan María
dc.date 2020
dc.date.accessioned 2021-12-10T12:50:27Z
dc.date.issued 2020-06-18
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/156410
dc.description.abstract [cat] El treball analitza la relació família-escola a l’etapa de primer curs de secundària al centre educatiu IES Son Rullan de la illa de Mallorca a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Existeix una nombrosa literatura sobre el tema i en tots els casos es coincideix en assenyalar l’escassa participació de les famílies dins la comunitat educativa. (Fernández,1995; Santos, 1997; Kñallinksy , 1999; Epstein, 2001; Henderson i Mapp, 2002; Sheldon, 2003; Neira 2003; Bolívar 2006;Redding 2006;Gómez ,2006; Claire Forest, García 2006; Benso ,2007; Pereira ,2007; Domínguez, 2007; Comellas,2009: Latapí, 2011). Els diferents autors que han investigat sobre la relació família- escola i el desenvolupament de dinàmiques relacionals, mostren, que malgrat que sempre es contempla la participació de les famílies i es parla del tema a cada curs escolar, en la realitat, hi ha famílies que participen només com a purs espectadors i des de fora, d’una manera superficial i no participen de manera activa ni s’involucren en els aspectes essencials de la formació dels seus fills. Els pares i mares generalment accepten el que els professors decideixen. A més, a la pràctica, apareixen nombroses resistències entre les dues institucions. Aquest estudi analitza els factors que intervenen en el procés de participació de les famílies dins el nostre centre objecte d’estudi. A més es proposen una sèrie propostes didàctiques per fer amb les famílies a l’àrea de Geografia i Història. Els estudis revelen que hi ha famílies que tenen una participació superficial i passiva , aquesta és una de les causes que incideix de manera clau en el fracàs escolar a l’etapa de secundària (Perrenoud,1996; Woods,1997; Escudero ,2005; Moreno, 2000; Maclean, 2001; Lozano ,2003; Marchesi,2004; Pérez,2004).L’agent socialitzador més important i el primer per als nins i adolescents és la família. La família , a partir de les darreres dècades del XX ha anat patint una sèrie de canvis estructurals i funcionals degut a múltiples circumstàncies i factors que han afectat decisivament també sobre els altres agents socialitzadors, com es l’escola i en especial als instituts. Per tant, es fa necessari analitzar la relació Família-centres perquè són els dos grans agents socialitzadors responsables de l'educació dels joves i adolescents, sense oblidar les realitats en què estan immersos intentant donar resposta a les seves necessitats. La cooperació i el treball conjunt entre els agents família-escola influeixen directament en l’autonomia, responsabilitat i en les possibilitats d’èxit educatiu dels joves(Booth i Dunn,1996; Apple i Beane,1997; Kñallinsky,1999; Tort, 2001; Epstein i Salinas,2004;Forest,García i Bacete,2006; Benso, Calvo i Pereira ,2007; Fernández , 2007;Comellas,2009; Collet , Alegre, Benito, Chela, i González,2010; Collet ,2013;Comas, Escapa i Abellán,2014;Santos,2016: Esptein i Sheldon 2019.) A la segona part del treball es mostren alguns exemples de col·laboració de les famílies per dur a terme propostes didàctiques a l’àrea de geografia i historia a diferents espais dels centres educatius. Finalment com a proposta final s`aporta un pla de col·laboració i relació amb les famílies per potenciar aquest objectiu. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.other família ca
dc.subject.other escola ca
dc.subject.other èxit educatiu ca
dc.subject.other participació de la família ca
dc.subject.other educació secundària ca
dc.subject.other fracàs escolar ca
dc.subject.other canvis en la composició familiar ca
dc.subject.other factors ca
dc.title Relació família-escola i la seva incidència en el fracàs escolar. Propostes didàctiques de l'àrea de Geografia i Història per a dur a terme amb les famílies. ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2021-06-30T11:01:23Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics