[cat] El consum d'alcohol i drogues a l'adolescència és una realitat actual significativa i
una de les preocupacions de molts i moltes professionals que treballen a l'àmbit
social amb infants i joves.
En els darrers anys un gran nombre d'estudis han demostrat que les intervencions
basades en la família alteren processos familiars de risc, evitant els comportaments
problemàtics dels joves i promovent els comportaments juvenils saludables. Els
programes d'entrenament parental són un tipus d'intervenció familiar que cada
vegada van adquirint més importància i estan més present en la societat, ja sigui
oferit des de les escoles, serveis socials o salut pública.
Millorar les taxes de participació en aquests programes de prevenció familiar és un
repte actual. Trobar quins elements poden ser facilitadors o barreres de la
participació és clau per tal de fer arribar aquests programes al major nombre de
famílies i fomentar així la prevenció en l'àmbit comunitari.
La relació terapèutica és un element clau per a treballar amb persones i famílies,
que ha rebut poca atenció en contextos socioeducatius i que pot ser un element
important com a factor facilitador de la participació als programes d’entrenament
familiar. Algunes variables com l'experiència en el treball de famílies, l’edat de les
professionals i el tipus de grup d’intervenció poden estar involucrades en aquesta
relació.
[eng] Alcohol and drug use in adolescence is a significant current reality and one of the
concerns of many, many professionals working in the social field with children and
young people.
In recent years a large number of studies have shown that family-based interventions
alter family risk processes, avoiding problematic behaviors of young people, and
promoting healthy youthful behaviors. Parent training programs are a type of family
intervention that are becoming increasingly important and are more present in
society, whether offered from schools, social services or public health.
Improving participation rates in these family prevention programs is a current
challenge. Finding what elements can be facilitators or barriers to participation is key
in order to bring these programs to the largest number of families and thus
encourage prevention at the community level.
The therapeutic relationship is a key element in working with individuals and families,
which has received little attention in socio-educational contexts and can be an
important element as a facilitator of participation in family training programs. Some
variables such as experience in family work, the age of the professionals and the
type of intervention group may be involved in this relationship