[cat] La sexualitat és una esfera inherent a l’individu i necessita d’aprenentatges des del
naixement de la persona per poder establir unes bases sòlides per fomentar una bona salut
sexual. Tots els agents que entren en joc en els primers anys d’un infant tenen un paper
actiu dins l’aprenentatge d’habilitats, eines, estratègies, actituds, aptituds i coneixements
sobre la sexualitat, però la família ocupa un lloc prioritari per abordar la temàtica. Les
obres literàries infantils són una eina amb unes característiques pedagògiques i
educacionals molt concretes que ajuden a vincular infants i famílies plantejant, des de la
literatura, l’atenció a la sexualitat en els 12 primers anys de vida. Aquesta investigació es
composa per una fonamentació teòrica als conceptes principals esmentats, que són la
família, la infància, l’educació sexual i la literatura infantil i es complementa amb la
realització d’un aplec d’11 obres infantils que abracen la temàtica i la seva anàlisi. La
recerca evidencia la necessitat d’un rol familiar proactiu per aconseguir l’educació sexual
des de casa, i d’aquesta manera atendre a les necessitats dels infants i promocionar els
seus drets, proposant a la literatura infantil com un recurs amb moltes potencialitats.
o Paraules clau: Infància, família, educació sexual, salut sexual, literat
[eng] Sexuality is an inherent sphere of the individual which needs to be learned from birth in
order to establish a solid foundation to promote good sexual health. Every agent involved
in the first years of a child's life play an active role in learning skills, tools, strategies,
attitudes, aptitudes and knowledge about sexuality. However, family plays a major role
in addressing the aforementioned topic. Children's literature is a tool with very specific
pedagogical and educational characteristics which may strengthen family bonds by
raising attention, from literature, to sexuality during the first 12 years of life. This research
encompasses a theoretical framework related to the aforementioned concepts (family,
childhood, sex education and children's literature) a collection of 11 children's books
which revolve around the subject. The research emphasizes the idea of promoting a
proactive approach among families to accomplish an adequate sex education at home. In
fact, children's literature is considered a resource with high potentials, which can meet
children’s needs as well as protecting, promoting and respecting their need