Desinfoxica't: Una proposta educativa per millorar les competències informacionals de l'alumnat de Secundària des de la matèria de Biologia i Geologia

Show simple item record

dc.contributor Comas Forgas, Rubén Lluc
dc.contributor.author Cifre Calafat, Margalida Maria
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-02-15T11:45:01Z
dc.date.available 2022-02-15T11:45:01Z
dc.date.issued 2021-06-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/157631
dc.description.abstract [cat] La societat actual està plenament sumida en l’era de la informació degut a l’auge i desenvolupament de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC), fenomen que també ha arribat a les aules dels nostres centres educatius. La gran disponibilitat d’informació a la xarxa i la facilitat per a obtenir-la ha conduït a una gran contradicció: vivim en una societat sobresaturada d’informació però, a la vegada, desinformada. Aquesta paradoxa ha guanyat contundència en el darrer any, en el que la situació sanitària actual ha mostrat en gran manera la vulnerabilitat de les persones envers la informació que reben i la incapacitat de la majoria d’elles per analitzar-la de forma crítica i poder emprar-la de manera efectiva en els processos de presa de decisió. Per tant, es fa més necessari que mai fomentar des dels centres educatius l’alfabetització informacional mitjançant el desenvolupament de la competència digital, per a formar ciutadans capaços de viure i fer front als reptes que esbossa el plantejament social actual. Aquest fet suposa treballar amb l’alumnat aquelles competències, habilitats i conductes que li permetran reconèixer quan necessita informació, on la pot trobar, com ha d’avaluar la seva fiabilitat i com ha de fer-ne un ús adequat. És per això que aquí es presenta una proposta educativa amb la què, mitjançant la realització d’una sèrie de tallers formatius, es pretenen fomentar aquestes habilitats i competències entre l’alumnat de 3r d’ESO. Tenint en compte que una part fonamental de la investigació científica passa, de forma ineludible, per la cerca i avaluació d’informació, la proposta s’emmarca com a part del projecte d’investigació de l’assignatura de Biologia i Geologia, contemplat en l’actual currículum educatiu de la CAIB. Al llarg de la proposta es fa visible que la formació en disciplines científiques ha d’anar de la mà del desenvolupament de la competència informacional i que, l’adquisició de les habilitats relacionades amb llur competència afavorirà l’aprenentatge al llarg de la vida, tot capacitant als alumnes per a ser ciutadans amb esperit crític i capacitat de prendre decisions ben fonamentades. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 004 - Informàtica ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other alfabetització informacional ca
dc.subject.other competència informacional ca
dc.subject.other competència científica ca
dc.subject.other aprendre a aprendre ca
dc.subject.other educació secundària ca
dc.title Desinfoxica't: Una proposta educativa per millorar les competències informacionals de l'alumnat de Secundària des de la matèria de Biologia i Geologia ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2022-02-01T07:01:47Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics