Aplicació de les sortides de camp com a recurs per a l’aprenentatge de la biodiversitat: el cas del Parc Natural de la Península de Llevant (Mallorca, Illes Balears)

Show simple item record

dc.contributor Piña Fernández, Samuel
dc.contributor Cursach Seguí, Joana
dc.contributor.author Capó Servera, Miquel
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-02-16T08:00:15Z
dc.date.available 2022-02-16T08:00:15Z
dc.date.issued 2021-06-14
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/157656
dc.description.abstract [cat] Les sortides de camp són un recurs fonamental per a l’Educació Secundària, emprades per a vincular l’alumnat amb l’aprenentatge de la natura. En aquest marc, l’assignatura de Biologia i Geologia presenta una programació molt adient per a desenvolupar aspectes curriculars a la natura, especialment aquells dedicats a l’estudi de la biodiversitat. A més, actualment existeixen una diversitat ampla d’aplicacions tecnològiques que enregistren i identifiquen espècies de flora i fauna amb gran potencial didàctic i que encara es troben sense explotar, com el cas de l’App Biodibal. En aquest treball es presenten quatre propostes de sortides de camp per a desenvolupar els continguts focalitzats amb la biodiversitat, presentant el Parc Natural de Llevant com a zona per realitzar les activitats i amb l’ús de Biodibal com a eina tecnològica complementària. Concretament, es presenta l’itinerari 3 “Camí dels presos” com a ruta per estudiar a primer d’ESO; l’itinerari 10 “Volta a s’Alqueria Vella” com a ruta per a tercer d’ESO; visita a Cala Torta com a proposta per a quart d’ESO i visita a Cala Mesquida com a proposta per a primer de Batxillerat. Les rutes seleccionades s’han considerat en funció de les espècies i ecosistemes que s’hi poden trobar, a més d’ajustar les característiques orogràfiques per tal de fer-les assequibles en funció de l’alumnat i evitar riscs. Es conclou que aquestes propostes fomenten l’ús de les aplicacions tecnològiques com a complement per a valorar la biodiversitat i fomentar-ne el seu aprenentatge mitjançant la competència digital; s’estableix el Parc Natural de la península de Llevant com a espai natural amb potencial didàctic, especialment pels municipis propers; i es potencia l’ús de les sortides de camp com a mètode per adquirir continguts curriculars, a més d’activitats transversals que se’n puguin derivar. Com a línia de futur, es planteja l’ús d’aquestes propostes sota una perspectiva interdisciplinària. ca
dc.description.abstract [eng] Fieldwork is a widely used method in Higher Education to promote knowledge of nature and biodiversity. Biology and Geology presents well-adjusted content to develop lessons in situ, particularly those related to biodiversity. Recently created Apps focused on the biodiversity collection and identification can be a good educational tool but they are not usually used for teaching, as the case of Biodibal. In this M.Ed. thesis, I present four fieldwork proposals to develop contents related to biodiversity, using Península de Llevant Natural Park as a study site and Biodibal as a complementary tool. Concretely, I present route 3 “Camí dels presos” as an option for 1st grade, route 10 “Volta a s’Alqueria Vella” as an option for 3rd grade, Cala Torta beach as an option for 4th grade and Cala Mesquida as an option for 1st course of Bachelorship. Selected route were considered depending on species and ecosystems included therein, and taking into account the orographic features in order to avoid risk. I conclude that proposals enhance the use of technologic tools to study biodiversity through digital knowledge, stablish Península de Llevant Natural Park as a natural area with educational potential, specially for near High Schools, and promote fieldwork to develop educational contents, and not only to acquire transversal issues. As a future scope, I consider interesting to combine these proposals with other subjects as an interdisciplinar program. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Biodiversitat ca
dc.subject.other sortides de camp ca
dc.subject.other Parc Natural ca
dc.subject.other Illes Balears ca
dc.title Aplicació de les sortides de camp com a recurs per a l’aprenentatge de la biodiversitat: el cas del Parc Natural de la Península de Llevant (Mallorca, Illes Balears) ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2022-02-01T07:03:33Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics