[cat] La investigació és una part essencial de l’aprenentatge de ciències. Aquesta
afirmació no és gens nova però tot i així podem trobar casos en els que els
docents s’estimen més no fer pràctiques de laboratori per distintes raons.
Alguns d’aquests motius, com la falta de temps o de seguretat, es veuen
pal·liats si en lloc de realitzar les pràctiques a un laboratori físic es realitzen a
un laboratori virtual. En general, els laboratoris virtuals, entre altres avantatges,
afavoreixen l’aprenentatge de conceptes. Per altra banda, els laboratoris físics
permeten aprendre a manipular físicament els materials i reactius. Per tant, els
alumnes es poden beneficiar dels dos tipus de laboratoris i és important
combinar-los durant el curs. Hi ha una gran varietat de laboratoris virtuals
disponibles, alguns dels quals s’analitzen al present treball. A més s’inclou una
proposta didàctica on s’empren laboratoris virtuals a distints nivells educatius
(2n i 4t d’educació secundària obligatòria i 2n de batxillerat) basada en els
continguts del currículum de física i química.