[cat] Tot el procés d’ensenyament-aprenentatge del fet literari ha estat històricament
un terreny per a la disputa acadèmica i metodològica, tot imperant, en els
darrers temps, una concepció més pràctica, una aproximació més directa al text
literari. Així hauria de ser especialment en la didàctica dels moviments
d’avantguarda, els quals representen una ruptura tècnica, moral i estètica brutal
respecte de tota la producció literària anterior. Així mateix, l’adaptació de la
tasca docent a les circumstàncies que envolten tot el procés educatiu ha de ser
constant. Aquestes circumstàncies particulars ens duen a un model cada
vegada més integrat on les TIC, les Tecnologies de la Informació i el
Coneixement juguen un paper clau, i alhora indispensable, per a fer possible el
succés educatiu i, en conseqüència, un aprenentatge significatiu dels alumnes.
Són precisament aquestes eines les que fan possible enfrontar un altre tipus de
circumstàncies: les imposades per les restriccions derivades de la pandèmia de
Covid-19. La semipresencialitat, o blended learning, s’erigeix com un model
educatiu que suposa un repte enorme per a la tasca docent, però que, alhora,
com veurem en aquest treball, no ha de suposar necessàriament cap
impediment, sinó més aviat el contrari, un estímul i una finestra d’oportunitats
vastíssima. La Proposta didàctica que presentam, atenent tots aquests
condicionants que hem exposat, conté una seqüència d’activitats per a treballar
els continguts sobre els moviments literaris d’avantguarda que el currículum
estableix per a un nivell de quart d’ESO i totes les competències bàsiques
associades a aquests continguts.