[spa] La comunicació audiovisual com a forma de comunicació social està cada
vegada més present a la nostra societat. Per aquesta raó es preveu necessària
una educació a les aules que apropi aquesta realitat social als centres. Malgrat
que les lleis educatives espanyoles recullen la comunicació audiovisual de
manera transversal, la literatura sobre el tema indica que tenir coneixement de
què són les TIC i la comunicació audiovisual no és el mateix que conèixer la seva
aplicació adequada (Tucho, 2008; Nicolaou et al., 2019).
Si, per una banda, s'han fet apropaments a l'educació mediàtica i la
necessitat de la formació del professorat en la mateixa (Pascual Bestard, 2017),
per una altra, aquests apropaments limiten la seva implementació a la formació
transversal i sense aprofundir en la necessitat d’una possible implementació com
assignatura troncal (Boza Osuna, 2007, Tucho, 2008). A més, a la llista que
relaciona les titulacions que capaciten per impartir especialitats o funcions
docents a les Illes Balears no apareix l’assignatura de Cultura Audiovisual, que
en canvi forma part del currículum de Batxillerat.
Per tot això, aquest treball presenta una proposta d'activitat de formació
dels docents en (i amb) comunicació audiovisual que tingui dos objectius: primer,
habilitar a l'equip docent per impartir les assignatures relacionades amb la
comunicació audiovisual a qualsevol dels nivells educatius de forma troncal; i,
segon, formar transversalment als docents per l'aplicació de la comunicació
audiovisual a qualsevol matèria dins les aules.
[eng] Audiovisual communication is increasing its presence in our society as a
form of social communication. For this reason, providing audiovisual education in
the classroom is necessary to bring this social reality closer to the schools.
Although Spanish educational laws include audiovisual communication as
transversal matters, some authors indicate that knowing ICT and audiovisual
communication is not the same that having the competence to apply them
appropriately (Tucho, 2008; Nicolaou et al., 2019).
There have been approaches to media education and the need for training
teachers in it (Pascual Bestard, 2017). However, these approaches have been
restricted to cross-curricular training and have not delved into the need for
implement audiovisual communication as a core subject (Boza Osuna, 2007,
Tucho, 2008). In addition, the list of degrees qualifying to be a teacher in the
Balearic Islands does not include the subject of Audiovisual Culture, which is,
however, part of the Baccalaureate curriculum.
For all these reasons, this Master’s Thesis presents a proposal for training
teachers in (and with) audiovisual communication. The proposal has two
objectives: first, to qualify teachers to teach subjects related to audiovisual
communication as a core subject; and second, to train teachers for the
transversal application of audiovisual communication in any subject in the
classroom.