[cat] La participació de l’alumnat en la gestió i govern del centre és un dret fonamental
a garantir a partir de l’Article 27.2. de la Constitució Espanyola (1978). És així,
que la institució educativa té la responsabilitat d’educar als joves en
competències socials i cíviques que els permetin ser ciutadans de ple dret i
educats en valors democràtics, segons l’establert a la Convenció de Drets del
Nin de 1089 i l’Article 6 del Decret 34/2015. En aquest sentit, el treball presenta
la intervenció i proposta de disseny d’un projecte participatiu al centre, impulsat
pel Departament d’Orientació Educativa, reconegut com un agent de canvi i
dinamitzador de processos de desenvolupament personal i social, qui liderarà la
proposta d’intervenció participativa, per la millora de la convivència al centre i els
processos d’Educació-Aprenentatge. El present treball s’estructura a partir d’una
primera part dedicada a la justificació de la temàtica, els objectius i la
metodologia de treball, a partir d’un enfocament de revisió bibliogràfica
sistematitzada. En segon lloc, s’exposa l’estat de la qüestió a partir de la revisió
sobre els elements claus de la participació de l’alumnat al centre. Seguidament
es planteja l’anàlisi de cinc programes de participació educativa internacionals i
nacionals, que permeten extreure evidències per la justificació del disseny de la
proposta d’intervenció. En tercer lloc, es presenta el disseny del projecte
d’intervenció a partir de set fases claus, com: la concreció de la idoneïtat de la
intervenció, l’anàlisi de la situació participativa de l’alumnat al centre, l’autoanàlisi
i la reflexió de la pràctica docent, la concreció dels objectius de millora, el disseny
del Pla d’acció, l’experimentació i avaluació del Pla d’acció i l’avaluació global del
procés. Finalment, es concreten les conclusions de les quals es destaquen: el
treball sistèmic a partir dels àmbits de l’aula, el centre i el context comunitari, la
formació dels docents en el convenciment del canvi i competències cíviques, la
relació la participació amb l’aprenentatge-acció, etc.