The influence of tourism on the language attitude of residents in regard to multilingualism in a touristic region

Show simple item record

dc.contributor Bello Viruega, Iria María
dc.contributor Calvo Benzies, Yolanda Joy
dc.contributor.author Mann, Sarah-Therese
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-03-30T07:06:42Z
dc.date.available 2022-03-30T07:06:42Z
dc.date.issued 2021-10-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/158477
dc.description.abstract [eng] Majorca has been a major holiday destination since the 1960s, both in the Mediterranean region and worldwide. That leads to international interaction, which is based upon language. Otherwise, providing a service would not be possible. Different studies show that increased contact between tourists and residents can develop a positive language attitude towards foreign languages. Residents might also be more motivated to learn a new language. In Majorca, apart from the official languages, Spanish and Catalan, languages such as English and German have become visible in the linguistic landscape of this island given the presence of the German and British population and due to tourists with these nationalities. The present study investigates the influence of tourism on the language attitude of Majorcan residents concerning multilingualism. An empirical research design with a qualitative and quantitative part was created. To test the subconscious language attitude of Majorcan residents, qualitative interviews, a survey, and an experiment were designed and conducted. An analysis of the qualitative interviews was carried out with a content analysis. The survey and the experiment were analysed with descriptive statistics. The results show that Majorcan residents’ language attitude supports multilingualism in certain aspects. The residents of the island are aware that tourism is necessary for the island’s survival. As languages are necessarily linked to this service, they show a positive language learning attitude. However, in the linguistic landscape of their cities and villages, residents seem to prefer their local languages over multilingualism. These findings may be used to undermine the generally negative impression that residents have of the environmental and socio-economic effects of mass tourism on Majorca by signalling possible positive effects in the field of L2 or L3 acquisition. Furthermore, the development of multi-cultural skills derived from the touristic activity on the island can be a vital outcome ca
dc.description.abstract [cat] Mallorca ha estat una destinació important de vacances des de la dècada de 1960, tant a la regió mediterrània com a tot el món. Això condueix a la interacció internacional, que es basa en l'idioma, ja que en cas contrari no seria possible demanar prestat un servei. Diferents estudis mostren que un major contacte entre turistes i residents pot desplegar una actitud lingüística positiva cap a les llengües estrangeres i els residents també podrien estar més motivats per aprendre un nou idioma. A Mallorca, a més de les llengües oficials, el castellà i el català, llengües com l'anglès i l'alemany s'han fet visibles en el paisatge lingüístic d'aquesta illa donada la presència de la població alemanya i britànica però també de turistes d'aquestes nacionalitats. Aquest estudi investiga l'actitud lingüística dels residents mallorquins pel que fa al multilingüisme. El disseny d'investigació empírica es va crear amb una part qualitativa i quantitativa. Per comprovar l'actitud lingüística subconscient dels mallorquins, es van dissenyar i van dur a terme entrevistes qualitatives, una enquesta i un experiment. Les entrevistes qualitatives van ser analitzades amb l'anàlisi polèmic. Van ser enquestats i experimentats amb estadístiques descriptives. Els resultats mostren que l'actitud lingüística dels mallorquins ajuda a l'multilingüisme en certs aspectes. Els residents de l'illa són conscients que el turisme és necessari per a la supervivència de l'illa i, com els idiomes estan necessàriament vinculats a aquest servei, mostren una actitud positiva cap a l'aprenentatge d'idiomes. D'altra banda, en el paisatge lingüístic de les seves ciutats i pobles, els residents semblen preferir els seus idiomes locals al multilingüisme. Aquests fets poden servir per soscavar la impressió negativa general que els residents tenen sobre els efectes ambientals i socioeconòmics del turisme de masses a Mallorca, assenyalant possibles efectes positius en el camp de l'adquisició de L2 o L3 i el desplegament d'habilitats multiculturals derivades de la activitat turística a l'illa. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 316 - Sociologia. Comunicació ca
dc.subject 81 - Lingüística i llengües ca
dc.subject.other Linguistics ca
dc.subject.other Language attitude ca
dc.subject.other Sociolinguistics ca
dc.subject.other Tourism languages ca
dc.subject.other Linguistic landscape ca
dc.title The influence of tourism on the language attitude of residents in regard to multilingualism in a touristic region ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2022-02-01T07:26:06Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics