[cat] La figura de Bé/a Bartók ha estat un dels principals objectes d'estudi pel que fa
a la música del segle passat, especialment dins el camp de l'etnomusicologia.
Aquest treball vol manifestar principalment una perspectiva artística i
eminentment subjectiva de la seva música de cambra, atès que això pugui
servir per a una correcta comprensió i interpretació dels Quartets a potencials
intèrprets.
Tot i que en ell també s'hi presenta tota una part més freda i pragmàtica
dedicada a l'anàlisi d'algunes obres i fragments, el que hi trobarem en bona
mesura és una visió estètica personal en relació a un context musical divers com
fou la primera meitat del segle XX.
Hi apareixen també petits comentaris i pensaments sobre qüestions de la
filosofia musical com l'herència quartetística de Beethoven, el sistema de
Schonberg, referències al pensament d'Stravinsky i aclariments sobre els
diferents tractaments de les sonoritats impressionistes.
Inevitablement, la segona part del treball actua també com a recorregut vital de
Béla Bartók. El que amb això es vol dir és que el fet que els Sis quartets de corda
fossin compostos en un espai tan prolongat en el temps dóna peu a prendre'ls,
a utilitzar-los, com a referència de cada una de les èpoques de l'autor i com a
línia d'enllaç.
[eng] The figure of Bé/a Bartók has been one of the ma1n subjects of study in the
music of the last century, especially in the field of ethnomusicology. This work
aims to manifest mainly an artistic and eminently subjective perspective of his
chamber music, since this can serve for a correct understanding and
interpretation of the String quartets to potencial performers.
Although it also presents a more pragmatic part dedicated to the analysis of
some works and excerpts, what we will find to a large extent is a personal
aesthetic vision in relation to a diverse musical context such as the first half of
the twentieth century.
There are also small comments and thoughts on issues of musical philosophy
such as Beethoven 's string quartet heritage, Schonberg' s system, references to
Stravinsky's thoughts and clarifications on the different treatments of
impressionist sonority.
lnevitably, the second part of the work also acts as a life journey for Béla Bartók.
What this means is that the fact that the Six string quartets were composed in
such a long space of tim e gives rise to take them, to use them, as a reference for
each of the periods ofthe author and as a link li ne.