[cat] El present estudi va tenir com a objectiu estudiar l’impacte emocional provocat per la COVID-19
en el desenvolupament de simptomatologia ansiosa en una població adolescent. Es centrà en
investigar si el gènere i l’exposició o recerca d’informació relacionada amb la pandèmia es
podien considerar factors de risc i, si el suport social era un factor de protecció. També s’estudià
si existia algun tipus de relació entre el temperament i la presència de símptomes d’ansietat
relacionada amb la pandèmia. La investigació va ser de tipus correlacional i la mostra va estar
formada per 45 adolescents (34 nines i 11 nins), d’edats compreses entre els 12 i 18 anys de
l’IES Llucmajor. Es varen aplicar algunes escales del Cuestionario de Impacto Psicológico del
Coronavirus (CIPC); la Escala Multidimensional de Apoyo Social Percibido (Multidimensional
Scale of Perceived Social Support – MSPSS) i l’instrument Early Adolescent Temperament
Questionnaire (EATQ-R). Els resultats demostraren el desenvolupament de símptomes d’ansietat
(a partir d’ara ens referirem com a distrès) degut a la situació de pandèmia, en la població
adolescent; concretament, es registraren majors puntuacions en el gènere femení. També es
conclogué l’existència d’una correlació significativa i negativa entre el suport social i el distrès.
Pel que fa a la variable recerca d’informació relacionada amb la pandèmia, no s'observà cap
relació entre aquesta i el distrès. Així i tot, a partir de l’anàlisi de regressió jeràrquica es
demostrà l’existència d’una relació lineal entre les variables estudiades. El gènere explicà el
16,5% de la variància obtinguda en la variable distrès; el suport social i el gènere explicaren el
36,3% de la variància; i la recerca d’informació relacionada amb la pandèmia, juntament amb les
3
altres variables, explicaren el 41,5% de la variància. Finalment, no s’observà una relació
significativa entre les variables temperamentals avaluades i el distrès. Aquests resultats
demostren l’impacte significatiu que va suposar la situació de confinament provocada per la
pandèmia en l’estat emocional dels adolescents, afavorint el desenvolupament de distrès,
especialment en les nines.
[eng] The present research aimed to study the emotional impact caused by COVID-19 in the
development of anxious symptoms in an adolescent population. Is it focused on investigating
whether gender and exposure or the research for information related to the pandemic could be
considered risk factors, and if social support was a protective factor. It also studied whether there
was any relationship between temperament and the presence of anxiety symptoms. It was a
correlational type of study, and the sample was formed by 45 teenagers (34 girls and 11 boys),
whose ages were between 12 and 18 years of the IES Llucmajor. Some scales of the
Cuestionario de Impacto Psicológico del Coronavirus (CIPC) were applied, as well as the
Multidimensional Scale of Perceived Social Support – MSPSS and Early Adolescent
Temperament Questionnaire (EATQ-R). The results demonstrated the development of anxiety
symptoms (from now on we will refer to as distress) due to the pandemic situation, in the
adolescent population; specifically, higher scores were recorded in the female gender. The
presence of a significant and negative correlation between social support and distress was also
concluded. No relationship was observed between the research of information about the
pandemic and distress. Even so, from the hierarchical regression analysis, the existence of lineal
relationship between it variables and distress was demonstrated. Gender explained 16,5% of the
4
variance obtained in the variable distress; social support and gender explained 36,5% of the
variance, and the research of information related to the pandemic, along with the other variables,
explained 41,5% of the variance. Finally, no significant relationship was observed between the
evaluated temperamental variables and distress. These results demonstrate the significant impact
that the confinement situation caused by the pandemic had on the emotional state of adolescents,
favoring the development of distress, especially in girls.