[cat] Els Festivals Chopin de Mallorca sorgiren als anys trenta en un ambient intel·lectual marcat per la influència del Noucentisme català, que el 1923 havia quallat en la fundació de l’Associació per la Cultura de Mallorca. En aquest context, el poeta Miquel Ferrà elabora un programa per aconseguir l’ideal mallorquí, un programa que guiarà el músic Joan Maria Thomàs en la creació i l’organització dels festivals. L’anàlisi de les fonts primàries i secundàries del seu fons documental ens permet observar com els Festivals Chopin volen contribuir a convertir l’illa en un reclam turístic internacional no només pel paisatge sinó també per la seva riquesa cultural i, alhora, a culturitzar la població per “despertar l’ànima de Mallorca”. Per això, en primer lloc, els discursos entorn dels festivals integren la figura de Frederic Chopin dins la història de l’illa a través d’un vincle amb el paisatge. I, en segon lloc, la programació musical transmet un discurs estètic elitista, que estilitza la cultura popular i fomenta la complexitat constructiva, la disciplina i la contenció dels impulsos.