[cat] La improvisació ha estat present des de que l’ésser humà es pot
considerar ésser humà. Poques conductes i pràctiques es poden considerar més
pròpies de la humanitat que la improvisació. El present treball pretén ser una
defensa de la importància de basar una part rellevant de l’educació musical en
la pràctica i el desenvolupament de la improvisació com a via per potenciar la
creativitat en l’alumnat.
Primer es presentaran tots els treballs realitzats que vinculin la
improvisació amb la creativitat, especialment els estudis adreçats amb els
adolescents. També es farà una contextualització històrica per veure com la
improvisació ha estat present en la major part de la història de la música i com la
majoria de grans compositors també eren grans improvisadors.
La proposta educativa presenta un model amb el qual es pot desenvolupar
qualsevol tipus d’activitat i qualsevol tipus de contingut, però des d’una
perspectiva activa, improvisatoria i creativa. Amb aquest model, es dissenyaran
tres activitats amb estils de música molt diferents per tractar de comprovar la
seva eficàcia.
Per últim, s’arribaran a les conclusions a on es presentaran també l’opinió
personal basada en l’experiència en el període de pràctiques a on es va treballar
la improvisació en grups d’alumnes d’entre 12 i 16 anys.