[spa] A consecuencia de la revisión bibliográfica llevada a cabo, este trabajo presenta los efectos de la incorporación del Big Data en los procedimientos empresariales como es el Marketing Research, y la relación de beneficio que existe entre ambos. Las innovaciones en recogida y análisis de datos han permitido la mejora del rendimiento y resultados de las empresas. La interpretación de los datos permite a las empresas estar al día de las tendencias y conocer las costumbres de los consumidores. Todo ello ha dado pie a un nuevo panorama en el que el consumidor tiene poder de decisión y obtiene productos y servicios diseñados para satisfacer sus necesidades y requisitos en cuestión.
Este estudio también destaca las herramientas y plataformas a disposición de los especialistas en marketing que les permiten adaptar la oferta y captar el interés de los consumidores que han considerado como potenciales y relevantes. El análisis de datos permite disminuir el riesgo en el proceso de toma de decisiones, ya que se puede intuir o predecir las consecuencias de los actos, tanto a nivel general interno de la organización o como en la propuesta de presupuestos de inversión de una campaña publicitaria en concreto.
[eng] As a result of the bibliographical review conducted, this paper presents the effects of the incorporation of Big Data in business procedures such as Marketing Research, and the beneficial relationship that exists between the two. Innovations in data collection and analysis have enabled the improvement of business performance and results. The interpretation of data allows companies to be up to date with trends and to understand consumer behavior. All this has resulted in a new landscape where the consumers are empowered to make decisions and get products and services designed to meet their needs and requirements in question.
This study also highlights the tools and platforms at the disposal of marketers that enable them to adapt the offer and capture the interest of consumers they have identified as potential and relevant. By accessing and analyzing data, it is possible to minimize risk in the decision-making process, as the consequences of actions can be intuited or predicted, regardless of whether they are internal to the organization in general or in the proposal of investment budgets for a specific advertising campaign. Data analysis helps to minimize the risk in the decision-making process, since it is possible to intuit or predict the consequences of actions, whether at a general internal level of the organization or when suggesting advertising budgets for a specific campaign.