dc.contributor |
Elpiniki Bakaouka, Elpiniki |
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dc.contributor.author |
Gual Martorell, Miquel Adrià |
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dc.date |
2023 |
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dc.date.accessioned |
2023-11-28T13:05:13Z |
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dc.date.available |
2023-11-28T13:05:13Z |
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dc.date.issued |
2023-11-28 |
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dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/162921 |
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dc.description.abstract |
[eng] The thesis with the title Multinational companies in the tourism sector,
with special focus on Balearic companies, aims to better comprehend
the process of internationalization Balearic hoteliers went through.
Starting with a brief introduction, this thesis will talk through the early
years of tourism in the Balearic Islands and the foundation of companies
such as Melià, Barceló and Riu, until their current status nowadays.
Starting with the initial social and economic context after the Civil War
and World War II, fast forward to the 21st century, the goal is to
understand better how these companies evolved into the big players as
they are known today. Analyzing the main motives behind
internationalization and the decisions taken through each of the steps
that enabled their exponential growth, such as investments, mergers,
acquisitions, alliances, etc, it will establish patterns and similarities
between the three companies in order to trace key factors to their
success. |
ca |
dc.description.abstract |
[spa] La tesis sobre Compañías multinacionales en el sector turístico, con
especial foco en las compañías Baleares, se centra en entender el
proceso de internacionalización que vivieron los hoteleros baleares.
Empezando por una breve introducción, se estudiará el proceso desde
los inicios del Turismo Balear y la creación de empresas como Barceló,
Melià y Riu hasta su estado actual. Iniciando el proceso desde el
contexto económico y social tras la Guerra Civil y la Segunda Guerra
Mundial hasta llegar al siglo XXI, el objetivo será comprender cómo
estas compañías evolucionaron hasta convertirse en los grandes
nombres que conocemos hoy en día. Analizando los principales motivos
tras la internacionalización y las decisiones tomadas a lo largo de su
crecimiento exponencial, como inversiones, fusiones, adquisiciones,
alianzas, etc, estableceremos patrones y similitudes entre las tres
compañías para trazar factores comunes clave para su éxito. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
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dc.language.iso |
eng |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
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dc.rights |
all rights reserved |
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dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
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dc.subject |
33 - Economia |
ca |
dc.subject |
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
ca |
dc.subject.other |
Multinational |
ca |
dc.subject.other |
Internationalization |
ca |
dc.subject.other |
Balearic Islands |
ca |
dc.subject.other |
M&A |
ca |
dc.subject.other |
Diversification |
ca |
dc.subject.other |
Alliances |
ca |
dc.title |
Multinational companies in the tourism sector |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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