Multinational companies in the tourism sector

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dc.contributor Elpiniki Bakaouka, Elpiniki
dc.contributor.author Gual Martorell, Miquel Adrià
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2023-11-28T13:05:13Z
dc.date.available 2023-11-28T13:05:13Z
dc.date.issued 2023-11-28
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/162921
dc.description.abstract [eng] The thesis with the title Multinational companies in the tourism sector, with special focus on Balearic companies, aims to better comprehend the process of internationalization Balearic hoteliers went through. Starting with a brief introduction, this thesis will talk through the early years of tourism in the Balearic Islands and the foundation of companies such as Melià, Barceló and Riu, until their current status nowadays. Starting with the initial social and economic context after the Civil War and World War II, fast forward to the 21st century, the goal is to understand better how these companies evolved into the big players as they are known today. Analyzing the main motives behind internationalization and the decisions taken through each of the steps that enabled their exponential growth, such as investments, mergers, acquisitions, alliances, etc, it will establish patterns and similarities between the three companies in order to trace key factors to their success. ca
dc.description.abstract [spa] La tesis sobre Compañías multinacionales en el sector turístico, con especial foco en las compañías Baleares, se centra en entender el proceso de internacionalización que vivieron los hoteleros baleares. Empezando por una breve introducción, se estudiará el proceso desde los inicios del Turismo Balear y la creación de empresas como Barceló, Melià y Riu hasta su estado actual. Iniciando el proceso desde el contexto económico y social tras la Guerra Civil y la Segunda Guerra Mundial hasta llegar al siglo XXI, el objetivo será comprender cómo estas compañías evolucionaron hasta convertirse en los grandes nombres que conocemos hoy en día. Analizando los principales motivos tras la internacionalización y las decisiones tomadas a lo largo de su crecimiento exponencial, como inversiones, fusiones, adquisiciones, alianzas, etc, estableceremos patrones y similitudes entre las tres compañías para trazar factores comunes clave para su éxito. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 33 - Economia ca
dc.subject 338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus ca
dc.subject.other Multinational ca
dc.subject.other Internationalization ca
dc.subject.other Balearic Islands ca
dc.subject.other M&A ca
dc.subject.other Diversification ca
dc.subject.other Alliances ca
dc.title Multinational companies in the tourism sector ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


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