[cat] El creixement del turisme de creuers durant les dues darreres dècades ha
deixat veure les conseqüències negatives que implica sobre el medi ambient.
Els impactes ambientals d’aquest tipus de turisme augmenten la preocupació
per garantir la sostenibilitat mediambiental. Destaquen els impactes produïts
per la generació de fems, els recobriments antiincrustants utilitzats en el casc
dels vaixells, la contaminació de l’aigua provinent de les aigües residuals i la
contaminació de l’aire generada per la utilització de combustible fòssil i la
incineració dels fems. L’augment constant del nombre de creuers provoca que
els impactes s’intensifiquin i deixa veure la necessitat de regular el sector per
protegir el medi ambient. Per això, diferents òrgans internacionals han actuat
per reduir els impactes mitjançant convenis i regulacions. L’Organització
Marítima Internacional, com a regulador principal del sector marítim,
conjuntament amb altres organitzacions com la UNCLOS o la Unió Europea
han promulgat regulacions per controlar els impactes. No obstant, la naturalesa
multi jurisdiccional del sector conjuntament amb altres adversitats com la
fragmentació reguladora i les dificultats d’aplicació d’algunes de les regulacions
actuals suposen una barrera més per aconseguir l’objectiu final d’eliminar
completament els impactes ambientals.
[eng] During the last two decades, the increase of cruise tourism has raised the
visibility of its environmental impacts which increment the concern to guarantee
the environmental sustainability. Waste generation, antifouling systems, water
pollution through wastewater, air pollution caused by fossil fuel and waste
incineration stand out as the main impacts. The increasing growth of cruise
ships multiplies the negative effect of these impacts which highlights the need to
regulate the sector in order to protect the environment. Therefore, different
international organizations have tried to reduce these impacts through different
conventions and regulations. The International Maritime Organization is the
main international authority in the maritime sector, and altogether with other
organizations such as the UNCLOS or the European Union have been
implementing regulations to control the environmental impacts of cruise ships.
Nevertheless, the multijurisdictional nature of the sector combined with other
adversities such as the regulatory fragmentation and the difficulties concerning
the enforcement of some of the current regulations suppose a challenge to
defeat in order to be able to completely eliminate all environmental impacts.