[cat] L’expressió oral és un aprenentatge clau en el desenvolupament dels infants, i ja que el procés
d’adquisició de qualsevol llengua oral, com el català, implica necessàriament aprendre a parlar
aquesta llengua. Sovint, però, el treball de l’expressió oral es considera secundari, o no es treballa
tant com seria necessari. En aquest sentit, la literatura oral, així com el teatre, poden ser eines molt
útils per desenvolupar aquesta habilitat comunicativa, i això és precisament el que pretenem
desenvolupar en aquest treball, en què d’una banda s’analitza com es treballa l’oralitat a les aules de
primària i d’altra banda es fa una proposta didàctica que mostra com es pot integrar aquesta
competència amb les rondalles i el teatre, la qual cosa també pot contribuir a augmentar el
coneixement de l’alumnat sobre la cultura de l’illa i fer que l’aprenentatge sigui més significatiu.
Així, el treball es pot dividir en dos grans blocs. D’una banda, després d’una introducció teòrica sobre
l’expressió oral, la rondallística i la dramatització com a eina didàctica, es fa una panoràmica del
treball de l’oralitat en diversos centres d’educació primària del Raiguer, panoràmica que ha permès
detectar mancances i reptes. D’altra banda, es proposen tres unitats didàctiques (una per cada cicle
de l’educació primària) creades a partir dels dos blocs anteriors (recerca i observacions).
Amb aquest treball, doncs, es pretén proporcionar diversos recursos per treballar l’oralitat i les
rondalles mallorquines a través de la teatralització a l’educació primària.
[eng] Oral expression is a key factor in the development of all children, especially because the process of
acquiring any oral language, such as Catalan, necessarily involves learning to speak that language.
Nonetheless, speaking is often considered secondary at school, and teachers do not pay enough
attention to it. Oral literature, as well as theater, can serve as useful tools to develop this
communicative skill, and this is precisely what we intend to develop in this undergraduate thesis. On
the one hand, we analyze how primary school classrooms treat oral language in Majorca; on the other
hand, we have developed a didactic proposal that shows how speaking skills can be developed
together with both oral literature and theatre, thus enriching the knowledge of children on this island’s
culture and making the learning process more significative. Thus, the undergraduate thesis can be
divided into two blocks. First, after a theoretical introduction on oral expression, Majorcan folktales,
and dramatization as a didactic tool, we provide an overview of how several primary schools in
Raiguer (Majorca) help children develop their oral skills in Catalan. Secondly, three didactic units are
proposed (one for each cycle of primary education), based on research and observations. We intend,
in conclusion, to provide resources that might help teachers improve their teaching of oral expressions
through folktales and theater.