[cat] El present treball sorgeix per l’interès de la forma d’implantar pedagogies innovadores als
centres educatives. Per això, es fa una recerca bibliogràfica de termes per, després, realitzar
una comparació de distintes experiències pràctiques, amb l’objectiu d’obtenir una visió crítica
i global.
En primer lloc, es defineix el concepte de transformació educativa, que va comportar una
anàlisi de l’evolució del concepte de lideratge i l’avaluació. A continuació, es va prestar
atenció als equips impulsors i facilitadors, agents principals del procés del canvi. Així mateix,
es presenta el terme de prototip com a element útil del canvi, ja que permet observar una
millora de qualsevol mena a petita escala. Aquesta transformació va comportar una
investigació del nou paper dels distints agents educatiu en el nou model d’escola que
comporta una obertura de les aules i la proposta d’activitats realistes, properes a la vida
quotidiana dels infants i útils per al seu desenvolupament, tenint en compte els seus interessos
i capacitats. Per altra banda, amb l’anàlisi de les experiències de transformació es presenten
les fases i les eines que ofereix cada protocol. Cal mencionar la importància de conèixer les
característiques de cada centre educatiu, el que es coneix com a autodiagnosi de centre.
En línies generals, els resultats assolits són la necessitat d’implantar un canvi integral amb la
participació i implicació de tots els agents educatius. És necessari que les escoles prenguin
consciència de canviar la forma d’ensenyar i d’aprendre per formar alumnes competents i
crítics. Aquest fet implica una millora en la metodologia, l’organització dels espais i
l’avaluació. Les experiències educatives mostren que és possible el canvi a través de la
col·laboració i ajuda entre els centres. Aquest canvi ha de ser significatiu de manera que es
mantingui en el temps. I temps és el que es necessita per realitzar la transformació.
[eng] The current paper developed due to an interest in how innovative pedagogies are implanted in
Educational Centres. Therefore, bibliographic research was done to later perform a
comparation between different practical experiences and thus, obtain a critical and global
vision.
Firstly, the concept of educational transformation –which led to an evolution of the leading
and evaluation concept analysis–is defined. Next, the attention was focused on team boosters
and facilitators, the principal agents on the change process. Additionally, a prototype is
5
presented as a useful medium of change since it allows to observe any kind of improvement
at a small scale. This kind of transformation led to an investigation of the role that different
educational agents play in the new school model; a model that sets an opening in the
classrooms and a realistic activity proposal, based on children’s daily lives and useful for
their development, considering their interests and capacities. On the other hand, the analysis
of the transformation experiences presents in different phases and tools offered by each
protocol. It is worth mentioning the importance of knowing the characteristics of each
educational centre, also known as centre auto-diagnose.
Overall, the results show the need of implanting an integral change with the participation and
the implication of all educational agents. There is a need for schools to become aware of the
change there should be in the teaching and learning process, to be able to form competent and
critical students. This also implies there is a need for improved methodology, evaluation, and
space organisation. The educational experiences show that change is an achievable goal, only
through the collaboration between the academical institutions. The change must be
meaningful and significant in order to be maintained in a longer-term situation; the
transformation needs time.