[cat] Aquest treball de grau té com a objectiu analitzar les conseqüències del procés migratori
en persones refugiades per motius de gènere, per tal de proposar recursos adients per
abordar-les integrament. A través d'una revisió bibliogràfica, s'han seleccionat 19
articles en les bases de dates EBSCO i Scopus, amb filtres de publicacions en castellà,
català i anglès, entre els anys 2000 i 2023 excloent treballs de fi de grau i de màster. Els
resultats obtinguts mostren diverses barreres amb les quals es troben les persones
refugiades per motius de gènere, incloent aspectes econòmics, laborals, socials i de
barreres idiomàtiques. A més, s'han identificat símptomes psicològics generals com
l'ansietat o la depressió que afecten a aquest col·lectiu, així com altres específics com el
síndrome d'Ulises o el dol migratori relacionats amb el procés migratori. En conclusió
és essencial desenvolupar serveis i recursos especialitzats per atendre les necessitats
individuals, promoure la inclusió total i abordar els efectes de la migració. Aquesta
investigació amplia el coneixement en educació social sobre el col·lectiu i destaca la
importància d'estratègies especialitzades per a la seva inclusió i benestar. Es requereix
més investigació per aprofundir en les seves necessitats i millorar els serveis existents.
[eng] This bachelor's thesis aims to analyze the consequences of the migration process on
gender-based refugee individuals and propose specialized resources to address them.
Through a literature review, 19 articles were selected from EBSCO and Scopus
databases, with filters for publications in Spanish, Catalan, and English, spanning from
2000 to 2023, excluding bachelor's and master's theses. The results highlight various
barriers faced by gender-based refugee individuals, including economic, employment,
social, and language-related challenges. Additionally, general psychological symptoms
such as anxiety and depression, as well as specific ones like the Ulysses syndrome or
migration grief related to the migration process, have been identified. In conclusion, it is
essential to develop specialized services and resources to address individual needs,
promote full inclusion, and mitigate the effects of migration. This research contributes
to expanding the knowledge in social education regarding this population and
emphasizes the significance of specialized strategies for their inclusion and well-being.
Further research is needed to delve deeper into their specific needs and enhance existing
services.