[cat] Aquest Treball de Fi de Grau (TFG) se centra en la indagació de com la construcció
d'instruments musicals reciclats i la seva incorporació a pràctiques orquestrals utilitzant el
Soundpainting pot fomentar la motivació i el compromís dels estudiants en la pràctica
musical, promovent la creativitat, la consciència mediambiental i la cohesió de grup. L'estudi
es fonamenta en l'exploració de diferents corrents pedagògics, com l'enfocament Orff i el
mètode Montessori, i en la consideració de les execucions en la construcció i l'ús
d'instruments reciclats. A més, s'examina la relació entre aquest treball i el currículum
d'educació primària actual, d'acord amb la nova llei d'educació LOMLOE. Així mateix, es fa
una aproximació en l'impacte social i cultural dels instruments reciclats en la pràctica
d’orquestres, proporcionant exemples d’orquestres d’instruments reciclats tant a nivell
internacional com a Espanya. A través de la investigació i l'anàlisi de diverses fonts i
experiències, es busca ressaltar els beneficis de la música com a eina educativa i
motivadora, així com el paper que exerceix la pràctica musical en grup per al
desenvolupament d'habilitats i competències en els estudiants.
[eng] This Bachelor's Thesis (TFG) focuses on investigating how the construction of recycled
musical instruments and their incorporation into orchestral practices using Soundpainting
can enhance students' motivation and commitment in music practice, promoting creativity,
environmental awareness, and group cohesion. The study is based on the exploration of
different pedagogical approaches, such as the Orff approach and the Montessori method,
and considering the execution in the construction and use of recycled instruments.
Additionally, it examines the relationship between this work and the current primary
education curriculum, in line with the new education law LOMLOE. Furthermore, an
approach is made to the social and cultural impact of recycled instruments in the practice of
orchestras, providing examples of recycled instrument orchestras both internationally and in
Spain. Through research and analysis of various sources and experiences, the aim is to
highlight the benefits of music as an educational and motivational tool, as well as the role
that group music practice plays in the development of skills and competencies in students.