[cat] Aquest estudi, pretén demostrar com les cultures alimentàries actuen com un factor de re-valorització de les identitats locals. L'objectiu teòric, ve arrel d'una recerca bibliogràfica sobre els processos locals, la influència de la globalització, l'etnicisme i els productes de la terra, per poder demostrar la re-invenció de la identitat local a través de la relació entre l'alimentació, l'home i el territori. L'objectiu pràctic, es centra en analitzar un refresc d’inspiració regional, valorant la relació que pot tenir amb la identitat local, estudiant el tipus de mercat que han abraçat les begudes carbonatades a Mallorca abans de l’aparició del fenomen de la globalització fins a l’actualitat. Referent a l'objectiu teòric, s'ha demostrat que el producte local actua com a vincle entre territori i la societat, a través dels hàbits tradicionals. Passant a l'estudi pràctic, segons els consumidors, el producte local destaca com a promotor del sentiment de pertinença. La motivació principal, és la nostàlgia que produeix al recordar productes de la infantesa, a més, s’incideix bastant en la importància de la conservació del producte local, el qual, és identitari de la societat autòctona.