[cat] El present treball, tenia com a objectiu principal analitzar l’impacte que exercia la
procrastinació de l’alumnat d’Educació Primària de Ciutadella de Menorca davant les TIC
lúdiques a casa, incloses la televisió, les plataformes streaming, les xarxes socials i els
videojocs. Es van establir d’objectius específics per a l’organització de dades obtingudes a
través d’enquestes realitzades a les famílies de manera voluntària i anònima sobre el fillet o
filleta.
L’estudi es va fer mitjançant una recerca empírica quantitativa amb un disseny no
experimental, ex post facto, de tipus descriptiu diferencial i correlacional. La mostra recollida
es va compondre de 106 alumnes, d’entre 6 i 13 anys, cursant a l’etapa de primària, de
Ciutadella de Menorca. Es va utilitzar un qüestionari sociodemogràfic en línia i la possibilitat
de paper, mitjançant el Google Formes, per llavors aconseguir i recopilar els resultats amb un
full de càlcul.
Els resultats de l’estudi van arribar a la conclusió que hi havia una relació significativa
entre la quantitat de temps dedicada a les TIC recreatives i la procrastinació en aquest
context. Es va observar que a major temps dedicat a aquestes activitats i menor regulació per
part dels adults referents, hi havia més tendència a procrastinar en les tasques escolars i de
casa, així com l’edat. També es van identificar determinades TIC lúdiques que tenien una
influència més destacada.
Aquest estudi proporciona una visió enriquidora de l’ús de les TIC lúdiques i la seva
relació amb la procrastinació, amb implicacions importants per educadors, famílies i altres
professionals del camp educatiu. Subratlla la necessitat de continuar investigant en aquest
àmbit per aprofundir en el coneixement existent i desenvolupar intervencions i orientacions
més específiques per a la millora d’experiència de l’alumnat d’educació primària, oferint
estratègies de gestió i ús responsables de les tecnologies.
[eng] The present work, whose main objective was to analyse the impact of the procrastination
of the students of Primary Education in Ciutadella de Menorca againt the leisure ICTs at home,
including television, streaming platforms, socal networks and vídeo games. Specific objectives
were set for the organisation of data obtained though surveys conducted on a voluntary and
anonymous basis to famílies about the child or child.
The study was done through quantitative empirical research with a non-experimental, post
facto, differential and correlative descriptive design. The sample collected was made up of
106 pupils, aged between 6 and 13, attending the primary school stage in Ciutadella de
Menorca. An online sociodemographic questionnaire and the possibilty of paper, through
Google Forms, were used to then achieve and collect the results with a spreadsheet.
The results of the study concluded that there was a significant relationship between the
amount of time spent on recreational ICT and procrastination in this context. It was noted that
in more time spent on these activities and less regulation by adult referrals, there was a greater
tendency to procrastinate in homework and housework as well as age. Certain playful ICTs
that had a more prominent influence were also identified.
This study provides an enriching view of the use of recreational ICT and its relationship to
procrastination, with important implications for educators, famílies and other professionals in
the field of education. It stresses the need to continue research in this area to deepen existint
knowledge and develop more specific interventions and guidelins for improving the experience
of primary education students, offering strategies for the responsable management and use
of technologies.