[cat] L’aprenentatge dialògic es basa en un concepte en el qual, les persones, aprenen a través
de les interaccions. És el resultat del diàleg igualitari sense pretensió de poder per cap
dels agents que participen en el diàleg. L’aprenentatge dialògic es fonamenta en diverses
disciplines com: la teoria dialògica de Freire, la teoria comunicativa d’Habermas o les
aportacions de Vigotski, que veu en l’educació una eina de transformació social des del
canvi dels processos psicològics a través de les interaccions del context. L’aprenentatge
dialògic és el marc en el qual s’executen les actuacions d’èxit a les comunitats
d'aprenentatge a través de metodologies com els grups interactius (GI) o les tertúlies
literàries dialògiques (TLD), les quals es basen en els set principis de l’aprenentatge
dialògic: el diàleg igualitari, la intel·ligència cultural, la transformació dels contexts, la
dimensió instrumental, la creació del sentit, la solidaritat i la igualtat de diferències.
L’aplicació de l’aprenentatge dialògic a l’educació primària té els resultats que
esperaven les teories de pensadors com Freire, Habermas o Vigotski? Quins avantatges o
desavantatges té front a metodologies més tradicionals? La investigació s’ha dut a terme
a partir d’una revisió de la literatura sistematitzada per analitzar les investigacions
empíriques en el camp de l’aprenentatge dialògic i com s’aplica a les escoles d’Educació
Primària a l’Estat espanyol. Els resultats ens mostren que els GI i les TLD són
actuacions educatives d’èxit que milloren des de la convivència i la participació de la
comunitat fins a l’autoestima, la motivació, els aprenentatges, etc. de l’alumnat. Com a
desavantatges, coincideixen la por dels docents de deixar participar a les persones de la
comunitat dins l’escola, que aquesta pràctica els suposi més feina i la manca de
voluntariat.
[eng] Dialogic learning is based on a concept that people learn through interactions. It is the
result of egalitarian dialogue without any claim to power by any of the agents
participating in the dialogue. Dialogic learning is based on various disciplines such as:
Freire's dialogic theory, Habermas's communicative theory or the contributions of
Vigotski, who sees education as a tool for social transformation from the change in
psychological processes through the interactions of the context. Dialogic learning is the
framework in which successful actions are carried out in learning communities through
methodologies such as interactive groups (IG) or dialogic literary gatherings (TLD),
which are based on the seven principles of dialogic learning: egalitarian dialogue,
cultural intelligence, the transformation of contexts, the instrumental dimension, the
creation of meaning, solidarity and the equality of differences. Does the application of
dialogical learning in primary education have the results expected by the theories of
thinkers such as Freire, Habermas or Vigotski? What advantages or disadvantages does
it have compared to more traditional methodologies? The research has been carried out
from a systematic literature review to analyze empirical research in the field of
dialogical learning and how it is applied in Primary Education schools in Spain. The
results show that the GI and the TLD are successful educational actions that improve
from coexistence and community participation to self-esteem, motivation, learning, etc.
of the student body As disadvantages, the teachers' fear of allowing people from the
community to participate in the school, that this practice means more work and the lack
of volunteering coincide.