[eng] Air transport is a complex system regulated at different levels, e.g. from the micro-scale decisions
taken by each pilot following procedures and regulations, up to macro-scale rules about how flights
have to be planned and executed. One of the foundations of the European air system is its free
market nature. The basic idea is that, by leaving the design of the network structure to airlines,
these will try to answer the needs of passengers as efficiently as possible, thus resulting in an overall
efficient system. It is nevertheless important to note that airline compete, and not necessarily
cooperate, between them; following the idea of the well-known Nash equilibrium, this may create
solutions that are locally optimal, but sub-optimal from the point of view of passengers.
In this work we will analyse what would happen if this scenario were to change. Specifically, we will
tackle two hypotheses: i) airlines have to cooperate in the case of multiple flights with the same
destination and near in time, for instance by merging them; and ii) flights are scheduled at random.
The latter analysis will thus tell us how optimised is the present system with respect to a random
situation; the former, whether it can further be improved. In both cases, the study will rely on
the reconstruction of flight networks from a large data set of historical operations; and on minimal
models quantifying the European mobility.
[spa] El transporte a´ereo es un sistema complejo regulado a diferentes niveles, por ejemplo, desde las
decisiones a microescala tomadas por cada piloto siguiendo procedimientos y regulaciones, hasta las
normas a macroescala sobre c´omo deben planificarse y ejecutarse los vuelos. Uno de los fundamentos
del sistema a´ereo europeo es su naturaleza de mercado libre. La idea b´asica es que, al dejar el
dise˜no de la estructura de la red a las aerol´ıneas, estas intentar´an satisfacer las necesidades de
los pasajeros de manera eficiente, lo que resultar´a en un sistema global eficiente. No obstante, es
importante se˜nalar que las aerol´ıneas compiten entre si y no necesariamente cooperan entre ellas;
siguiendo la idea del conocido equilibrio de Nash, esto puede crear soluciones que son ´optimas
localmente pero sub´optimas desde el punto de vista de los pasajeros.
En este trabajo analizaremos qu´e suceder´ıa si este escenario cambiara. Espec´ıficamente, abordaremos
dos hip´otesis: i) las aerol´ıneas deben cooperar en el caso de m´ultiples vuelos con el mismo destino y
cercanos en tiempo, por ejemplo, fusion´andolos; y ii) los vuelos se programan al azar. El an´alisis
posterior nos dir´a cu´an optimizado est´a el sistema actual en comparaci´on con una situaci´on aleatoria;
el primero nos dir´a si se puede mejorar a´un m´as. En ambos casos, el estudio se basar´a en la
reconstrucci´on de redes de vuelo a partir de un gran conjunto de datos de operaciones hist´oricas; y
en modelos m´ınimos que cuantifican la movilidad europea.