[cat] La comunicació assertiva fomenta un estil basat en l'expressió de sentiments i
idees de manera directa i honesta, sent empàtic i respectuós amb les altres
persones. Els adolescents passen gran part dels seus dies dins les aules en
contacte amb altres adolescents, per tant, és de vital importància que sàpiguen
expressar-se i comunicar-se de manera assertiva. Per aquest motiu, en el
present treball es pretén dissenyar una proposta educativa orientada a treballar
i millorar l'assertivitat en adolescents que estan cursant l'Educació Secundària
Obligatòria.
Per aconseguir-ho, primer de tot, es va investigar quin era el grau d'aplicació
dins les aules del Saber Bàsic "Hàbits Saludables", concretament el subapartat
"Assertivitat i cura d'un mateix" del currículum de 1r i 3r d'ESO. Dels 26 centres
enquestats, només 2 treballaven en profunditat aquest punt. Per altra banda,
per esbrinar quin era l'estil comunicatiu predominant en els adolescents es va
fer una enquesta (Qüestionari ASA) als alumnes de l'IES Guillem Colom
Casasnovas. Els resultats mostraven que l'estil agressiu i passiu predominaven
per sobre de l'assertiu amb relació a les comunicacions entre adolescents i amb
el personal docent. Amb la finalitat de revertir aquesta situació es proposen 22
sessions repartides entre les hores de Tutoria i les de Biologia i Geologia. Es
treballaran l'empatia, l'honestedat i la claredat, entre d'altres, a l'hora de
comunicar-se. A la darrera sessió, es repetirà el qüestionari per analitzar si la
comunicació ha passat a ser assertiva en la majoria dels casos o si almenys es
veu un progrés. A més, s'hi inclou un apartat dirigit a les famílies amb la finalitat
de què els pares i mares també millorin la seva comunicació. D'aquesta
manera, els adolescents treballaran els estils comunicatius dins l'aula, però
també ho podran traslladar al seu dia a dia.