Trencar la norma: una proposta didàctica per a ensenyar l'assignatura de literatura universal des de la teoria queer

Show simple item record

dc.contributor Revelles Esquirol, Jesús
dc.contributor.author Pocoví Conde, Mireia Eloïsa
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-10-21T09:22:34Z
dc.date.available 2024-10-21T09:22:34Z
dc.date.issued 2023-06-16
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166472
dc.description.abstract [cat] L’objectiu d’aquest treball és elaborar una proposta didàctica per a l’assignatura de literatura universal de primer d’ESO d’un institut de Mallorca que ofereixi un temari centrat en els estudis queer, amb una metodologia que permeti als alumnes desenvolupar l’esperit crític i la seva identitat lectora. El primer apartat del treball –“Sobre els estudis queer”– farem una explicació de la terminologia i les teories principals en què es basen els estudis queer centrant-nos en explicar de forma beu i clara en les teories postestructuralistes de Judith Butler. A l’apartat següent, “Cap a una pedagogia queer”, explicarem la base pedagògica de la nostra proposta a partir dels principis per a una pedagogia queer establerts per Kumashiro a Troubling Education : queer activism and antioppressive pedagogy. Aquesta obra estableix la necessita d’establir una “pedagogia antiopressiva” dins els centres escolars. A partir de quatre formes en què es manifesta l’opressió en l’ensenyament, l’autor proposa una sèrie d’estratègies per a assolir una pedagogia que trenqui els patrons sistèmics de l’opressió. També farem una breu incís sobre la tria de textos i com els tractarem al llarg de totes les activitats proposades. Finalment introduirem la nostra proposta didàctica, dividida en quatre situacions d’aprenentatge: Dones, política i teatre, L’assaig com a eina d’anàlisi cultural, Poesia i dones que estimen dones, Narrativa queer, Novel·la de fantasia i terror. Cada SA comprèn les competències específiques i criteris d’avaluació corresponents i els sabers bàsics establerts per la LOMLOE. També incloem el context de desenvolupament, les dinàmiques de presa de consciència i els materials necessaris per a realitzar tota la SA. A continuació fem una breu descripció de les tasques, que es completa a partir dels textos i activitats de l’annex I i el cronograma de l’annex II. Per suposat, també explicam els múltiples procediments d’avaluació al llarg de la realització de les tasques. I acabam amb una activitat d’avaluació final. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 80 - Qüestions generals de la lingüística i la literatura. Filologia ca
dc.subject.other Estudis queer ca
dc.subject.other Literatura ca
dc.subject.other Gènere ca
dc.subject.other Pedagogia ca
dc.title Trencar la norma: una proposta didàctica per a ensenyar l'assignatura de literatura universal des de la teoria queer ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-03T11:25:31Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics