dc.contributor |
Revelles Esquirol, Jesús |
|
dc.contributor.author |
Pocoví Conde, Mireia Eloïsa |
|
dc.date |
2023 |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-21T09:22:34Z |
|
dc.date.available |
2024-10-21T09:22:34Z |
|
dc.date.issued |
2023-06-16 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/166472 |
|
dc.description.abstract |
[cat] L’objectiu d’aquest treball és elaborar una proposta didàctica per a
l’assignatura de literatura universal de primer d’ESO d’un institut de Mallorca
que ofereixi un temari centrat en els estudis queer, amb una metodologia que
permeti als alumnes desenvolupar l’esperit crític i la seva identitat lectora.
El primer apartat del treball –“Sobre els estudis queer”– farem una
explicació de la terminologia i les teories principals en què es basen els estudis
queer centrant-nos en explicar de forma beu i clara en les teories
postestructuralistes de Judith Butler.
A l’apartat següent, “Cap a una pedagogia queer”, explicarem la base
pedagògica de la nostra proposta a partir dels principis per a una pedagogia
queer establerts per Kumashiro a Troubling Education : queer activism and
antioppressive pedagogy. Aquesta obra estableix la necessita d’establir una
“pedagogia antiopressiva” dins els centres escolars. A partir de quatre formes
en què es manifesta l’opressió en l’ensenyament, l’autor proposa una sèrie
d’estratègies per a assolir una pedagogia que trenqui els patrons sistèmics de
l’opressió. També farem una breu incís sobre la tria de textos i com els
tractarem al llarg de totes les activitats proposades.
Finalment introduirem la nostra proposta didàctica, dividida en quatre
situacions d’aprenentatge: Dones, política i teatre, L’assaig com a eina d’anàlisi
cultural, Poesia i dones que estimen dones, Narrativa queer, Novel·la de
fantasia i terror. Cada SA comprèn les competències específiques i criteris
d’avaluació corresponents i els sabers bàsics establerts per la LOMLOE.
També incloem el context de desenvolupament, les dinàmiques de presa de
consciència i els materials necessaris per a realitzar tota la SA. A continuació
fem una breu descripció de les tasques, que es completa a partir dels textos i
activitats de l’annex I i el cronograma de l’annex II. Per suposat, també
explicam els múltiples procediments d’avaluació al llarg de la realització de les
tasques. I acabam amb una activitat d’avaluació final. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.subject |
30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere |
ca |
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
80 - Qüestions generals de la lingüística i la literatura. Filologia |
ca |
dc.subject.other |
Estudis queer |
ca |
dc.subject.other |
Literatura |
ca |
dc.subject.other |
Gènere |
ca |
dc.subject.other |
Pedagogia |
ca |
dc.title |
Trencar la norma: una proposta didàctica per a ensenyar l'assignatura de literatura universal des de la teoria queer |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.date.updated |
2024-06-03T11:25:31Z |
|