[cat] Aquest TFM pretén presentar quin ha estat el paper que ha jugat la ciència de
l’arqueologia en l’ensenyament des de les primeres lleis educatives fins a
l’actualitat. Es podrà observar com en els darrers temps se li està obrint les
portes en l’ensenyament i que de cada cop s’utilitza més. El motiu és evident:
l’arqueologia pot oferir moltes possibilitats en l’ensenyament i és una eina que
permet mostrar a l’alumnat com s’origina el coneixement històric i fer-lo partícip
en primera persona del seu procés d’aprenentatge.
Com a proposta didàctica es presenta una situació d’aprenentatge on
l’alumnat es converteixi en el protagonista del seu propi aprenentatge de la mà
de l’arqueologia, La proposta consistirà a realitzar un simulacre d’una
excavació real en el pati del centre, on l’alumnat haurà de fer totes les tasques
que realitzen els arqueòlegs: excavar, investigar i difondre els resultats
obtinguts de la seva tasca investigadora. Tot això situant-nos en un context
funerari típic de Menorca i duent a terme diverses activitats (sortida didàctica,
visionat d’un vídeo...) que l’apropin a la realitat de Menorca i reforci el seu
lligam amb el patrimoni de l’illa, fent èmfasis, a més a més, amb la importància
de la candidatura de la Menorca Talaiòtica i en la conservació del patrimoni.
En definitiva, una proposta molt pràctica i dinàmica que pretén rompre amb la
monotonia de les classes i transformar-les, així com, perquè no, apartar les
noves tecnologies (Chromebooks) un poc de l’alumnat (menys en el procés
d’investigació) per aconseguir atracar-lo a l’essència de la Història i, al mateix
temps, gaudeixi d’un aprenentatge diferent, però de gran ajuda pel seu
desenvolupament competencial.