[cat] Aquest treball presenta dos itineraris didàctics inèdits en el terme d’Artà, un dins l’entramat urbà i l’altre en l’entorn rural, mitjançant els quals es pretén oferir un recurs educatiu per treballar les ciències socials, tant dins com fora de les aules, aplicable a diferents cursos de secundària. L’objectiu és aprofitant la riquesa històrica local del municipi, el seu llegat cultural i el seu patrimoni, elaborar uns materials tant per l’alumnat com pel professorat que permetin conèixer, d'una banda, la història del poble i el seu creixement urbà; i per l’altre l’entorn rural a través de les seves possessions, espais que van estructurar la vida de l’illa durant centenars d’anys.
[eng] This work presents two new didactic itineraries in the municipality of Artà, one within the urban fabric and the other in the rural environment, through which it aims to offer an educational resource for working on social sciences, both inside and outside the classroom, applicable to various secondary school levels. The aim is to take advantage of the local historical wealth of the municipality, its cultural legacy and its heritage, to produce materials for both students and teachers that allow them to learn, on the one hand, about the history of the town and its urban growth; and on the other hand, about the rural environment through its “possessions”, spaces that structured the life of the island for hundreds of years.