[cat] El Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un trastorn del neurodesenvolupament
caracteritzat per dèficits en la interacció social, en la comunicació i per interessos restringits i
patrons de comportament. Els teòrics de la socialització assenyalen a través dels estudis la
importància que té la família com agent socialitzador primari dels seus fills, mostrant com
aquesta influeix en certa manera en el desenvolupament dels infants. Gràcies als estudis de
Baumrind (1967,1971) i posteriorment, de Maccoby i Martin (1983), s’estableix una
classificació de quatre estils parentals que defineixen les diferents pràctiques parentals durant la
criança. Aquest article pretén realitzar una revisió sistematitzada de la literatura per tal
d’analitzar les investigacions efectuades els darrers 10 anys (2014-2023) centrades en la
influència de les pràctiques parentals dins el desenvolupament dels nins i nines amb autisme.
Arrel de la recerca, es van seleccionar i analitzar un total de 11 articles. D’aquests, s’extreu que
dels quatre estils parentals que es contemplen, tres d’ells -autoritari, permissiu i negligent- són
considerats com a negatius pels perjudicis que suposen en el desenvolupament dels infants,
especialment aquells amb alguna discapacitat o trastorn del desenvolupament, mentre que l’estil
autoritatiu ha estat classificat com a positiu, sent aquell recomanat per a la criança dels nins i
nines per tal de poder aconseguir un desenvolupament òptim i lo més adaptat al món possible.
[eng] Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder
characterized by deficits in social interaction, communication, restricted interests and behavior
patterns. Socialization specialists show through their studies the importance of the family as a
primary socializing agent of children, showing the influence it has regarding the children
development. Thanks to studies carried out by Baumrind (1967, 1971) and Maccoby & Martin
(1983), a parenting style classification is stablished, defining four different types of parental
practices during the upbringing of children. This article pretends to carry out a systematic review
of the literature in order to analyze the research carried out in the last 10 years (2014-2023)
focused on the influence of parental practices on the development of children with autism. As a
result of the research, a total of 11 articles were selected and analyzed. Of these, it is concluded
that of the four parental styles that are contemplated, three of them -authoritarian, permissive
and neglectful- are considered negative due to the harm they cause in the development of
children, especially those with some developmental disorder. On the other hand, the
authoritative style has been classified as positive, being the one recommended for raising
children in order to achieve optimal development and the most adapted to the world.