Gifted and twice-exceptional students: a systematic literature review

Show simple item record

dc.contributor Bagur Pons, Sara
dc.contributor.author López Torres, Josep Antoni
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-02-24T08:25:50Z
dc.date.available 2025-02-24T08:25:50Z
dc.date.issued 2024-06-17
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/168838
dc.description.abstract [eng] Research on how to educate and how to psychologically deal with gifted students has not been accurately explored because of the various interpretations regarding how to properly describe and categorize them which, consequently, have led to dissimilar academic, social and family interventions. The following review article aims to study what the scientific literature says about the identification, myths and most common characteristics of gifted students, as well as to elucidate the causes and solutions of the possible academic underachievement of these students. On the other hand, it is analysed whether there is a more clinical or inclusive vision regarding giftedness and twice-exceptionality in school and how the barriers, resources and context exposed to these students affect their psychosocial, academic and mental health development. The results show that, although high abilities have been studied for decades, there is still a long way to go to optimize the identification processes, even more so if we focus on students with twice exceptionality, which further opens the debate regarding a clinical view of these students. Moreover, it seems that there are limitations to the academic, social and psychological potential of highly gifted students, which they themselves are able to identify. In this sense, training, alongside with the acquisition of information by families, educational agents and the students themselves are fundamental to improve the situation, as is educational and curricular innovation, together with public and private investment in resources that convert the lack of facilitators or the existence of barriers into opportunities for highly capable and twice-exceptional students ca
dc.description.abstract [spa] La investigación sobre cómo educar y cómo tratar psicológicamente a los alumnos superdotados no se ha explorado con precisión debido a las diversas interpretaciones sobre cómo describirlos y categorizarlos adecuadamente que, en consecuencia, han llevado a intervenciones académicas, sociales y familiares dispares. El siguiente artículo de revisión pretende estudiar qué dice la literatura científica respecto a la identificación, mitos y características más comunes del alumnado con altas capacidades, así como dilucidar las causas y soluciones de la posible ineficiencia académica de este alumnado. Se analiza si existe una visión más bien clínica o inclusiva en cuanto tanto a las altas capacidades como a la doble excepcionalidad en la escuela y cómo las barreras, recursos y contexto expuestos a este alumnado afecta a su desarrollo psicosocial, académico y a su salud mental. Los resultados aportados muestran que, si bien las altas capacidades llevan décadas estudiándose, aún queda mucho camino por recorrer a la hora de optimizar los procesos de identificación, más todavía si se centra la mirada en los alumnos con doble excepcionalidad, lo cual abre más si cabe el debate respecto a una visión clínica de este alumnado. Además, parece que existen limitantes al potencial académico, social y psicológico del alumnado con altas capacidades, que ellos mismos son capaces de identificar. En este sentido, la formación y adquisición de información por parte de familias, agentes educativos y el mismo alumnado son fundamentales para mejorar la situación, así como lo es la innovación educativa y curricular, junto con la inversión pública y privada en recursos que conviertan la falta de facilitadores o la existencia de barreras en oportunidades para el alumnado con altas capacidades y con doble excepcionalidad ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 376 - Educació especial ca
dc.subject.other Gifted ca
dc.subject.other Twice-exceptionality ca
dc.subject.other Identification ca
dc.subject.other Underachievement ca
dc.subject.other School ca
dc.subject.other Superdotación doble excepcionalidad ca
dc.subject.other Identificación ca
dc.subject.other Bajo rendimiento ca
dc.subject.other Escuela ca
dc.title Gifted and twice-exceptional students: a systematic literature review ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:40:44Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics