[eng] The development of language is one of the most important functions of human beings, as it facilitates
communication between individuals and their environment. During the initial stage of development in
boys and girls, difficulties and alterations in the typical development of their language can become
evident. In this context, developmental language disorder (DLD) is a condition that interferes with the
development of a child's communication skills, potentially affecting speaking, reading, and writing.
Music has aspects that are both similar to and different from language, which means it can also be
affected in individuals with DLD and that intervention through music therapy may improve language
development. Thus, the objectives of this work are to analyze, on one hand, the musical skills of children
with DLD, and on the other hand, to see how music therapy contributes as a means of stimulation in the
development of language in children with DLD. For this purpose, a systematic review has been carried
out following the steps and criteria guided by the PRISMA protocol of the articles found in the Web of
Science, Scopus, and Eric data bases. The results obtained confirm the existence of various musical
applications for language stimulation in children with DLD and also show how music therapy can
improve the performance of their musical skills. Currently, the practice of music therapy applied to
speech and language is increasingly used, so instruments must be created to allow music therapy in
children with DLD in a very careful way and allow early intervention to help with the stimulation of
these children
[spa] El desarrollo del lenguaje es una de las funciones más importantes del ser humano, ya que es el mismo
que favorece la comunicación del individuo con su entorno. Es la etapa inicial de los niños y niñas cuando
se evidencian dificultades y alteraciones en el desarrollo habitual de su lenguaje. En este sentido, el
trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) es una alteración que interfiere en el desarrollo de las
habilidades comunicativas del niño, que puede afectar al habla, lectura y escritura. La música tiene
aspectos similares, pero también diferentes al lenguaje, que puede hacer que también esté afectada en
personas con TDL y que la intervención a través de la musicoterapia mejore el lenguaje. Así, los objetivos
del presente trabajo son analizar, por un lado, las habilidades musicales de los niños con TDL, y por otro,
ver cómo contribuye la musicoterapia como medio de estimulación en el desarrollo del lenguaje en niños
con TDL. Para este propósito se ha realizado una revisión sistemática que sigue los pasos y criterios
guiados por el protocolo PRISMA de los artículos encontrados en las bases de datos Web Of Science,
Scopus y Eric. Los resultados obtenidos afirman la existencia de diferentes aplicaciones musicales para
la estimulación del lenguaje en niños con TDL y muestran también como la musicoterapia puede mejorar
el desempeño de sus habilidades musicales. Actualmente la práctica de la musicoterapia aplicada en el
habla y el lenguaje es cada vez más utilizada, es así que se deben crear instrumentos que permitan la
terapia musical en niños con TDL de manera muy cuidadosa y permitir la intervención temprana para
ayudar con la estimulación de estos niños