[cat] Aquest treball planteja les operacions aritmètiques bàsiques com a base pel bon procés
d’ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques, atès que la no consolidació d’aquestes
pot provoca un increment de les dificultats i una posterior frustració de l’alumnat envers
les mateixes. Per tal de comprovar i analitzar aquesta hipòtesi, es fa un marc teòric
fonamentat en aquestes operacions i les fraccions, per posteriorment dur a terme una
prova objectiva amb alumnat de 5è i 6è d’Educació Primària i 1r i 2n d’Educació
Secundària Obligatòria. Tant al llarg del marc teòric com a la metodologia es tenen en
compte teories relacionades amb els conceptes d’obstacle i error, classificacions i
interpretacions d’operacions i fraccions, i la complexitat didàctica que implica tot plegat.
L’objectiu és confirmar aquesta relació directa que marca la hipòtesi per després analitzar
les dades i extreure’n conclusions una vegada feta la discussió. Com en qualsevol procés
d’ensenyament-aprenentatge, és imprescindible construir una bona base a partir de la qual
fer créixer els nostres sabers. I això es pot aplicar a les possibles dificultats de l’alumnat
d’EP i d’ESO com a qualsevol altra persona en qualsevol situació que implicarà aquest
procés.
[eng] This work proposes the basic arithmetic operations as a basis for the good teachinglearning process of mathematics, given that the non-consolidation of these can cause an
increase in difficulties and a subsequent frustration of the students towards them. In order
to verify and analyze this hypothesis, a theoretical framework based on these operations
and fractions is made, to subsequently carry out an objective test with students in 5th and
6th years of Primary Education and 1st and 2nd years of Compulsory Secondary
Education. Both throughout the theoretical framework and the methodology, theories
related to the concepts of obstacle and error, classifications and interpretations of
operations and fractions, and the didactic complexity involved in all of this are taken into
account. The aim is to confirm this direct relationship that marks the hypothesis and then
analyze the data and draw conclusions once the discussion is done. As in any teachinglearning process, it is essential to build a good base from which to grow our knowledge.
And this can be applied to the possible difficulties of EP and ESO students as well as any
other person in any situation that will involve this process.