La història de les matemàtiques en l’ensenyament de matemàtiques

Show simple item record

dc.contributor Olivares García, Cristina
dc.contributor.author Hernández Mus, Adrián
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-03-13T12:06:40Z
dc.date.available 2025-03-13T12:06:40Z
dc.date.issued 2024-06-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169377
dc.description.abstract [spa] La història de les matemàtiques en els darrers anys està rebent més atenció en les conversacions sobre didàctica de matemàtiques per les aportacions que pot oferir incorporar-la en l’ensenyament. En aquest treball es farà un estudi sobre l’estat de la qüestió de la incorporació de la història de les matemàtiques en l’educació i una exposició de les seves motivacions principals, a més d’una aportació de caràcter pràctic mitjançant el disseny de tres activitats amb elements històrics per dur a terme a l’aula. En primer lloc, es començarà per estudiar la presència de la història de les matemàtiques en el currículum de l’assignatura de matemàtiques, tant en les Illes Balears com en un context internacional, i també en els llibres de text. Després, es presentaran les principals motivacions per incorporar la història i es discutiran algunes de les dificultats d’aquest plantejament. Tot seguit s’estudiaran les principals aportacions i línies d’investigació sobre el tema a partir d’una recerca bibliogràfica, així com el que queda per fer en el futur. En segon lloc, es definirà el concepte d’activitat històrica i es descriuran les diferents tipologies que podem trobar amb les seves característiques. Seguidament, s’exposaran algunes experiències recents en les quals s’han efectuat activitats històriques en aula de secundària, i es comentaran els seus resultats. Finalment, s’inclouran tres activitats històriques centrades en la lectura de fonts primàries. Els texts han estat seleccionats després d’una recerca de llibres matemàtics rellevants que tracten continguts curriculars. Les activitats resultants combinen la lectura amb una part pràctica, en la qual intervenen eines com GeoGebra per les seves visualitzacions, i estan contextualitzades i analitzades a partir del marc teòric. Els dissenys inclouran tota la informació rellevant sobre les propostes, amb una orientació per la seva aplicació a l’aula i per atendre a la seva diversitat. El treball conclourà amb reflexions sobre les seves aportacions i limitacions ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Història ca
dc.subject.other Matemàtiques ca
dc.subject.other Proposta didàctica ca
dc.subject.other Lectura ca
dc.subject.other Fonts primàries ca
dc.title La història de les matemàtiques en l’ensenyament de matemàtiques ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:49:34Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics