[spa] Los hablantes con trastorno del espectro autista de Grado 1 presentan
dificultades a la hora de comunicarse. Uno de estos déficits está relacionado
con la interpretación de enunciados no literales, entre los que se encuentra la
ironía. Es un fenómeno muy complejo que consiste en producir un mensaje
distinto a lo que realmente se quiere decir. Tanto el uso como la comprensión de
la ironía requieren de una alta competencia comunicativa, de la cual carecen los
sujetos con TEA.
Este trabajo se centra en observar y analizar qué percepción sobre el uso y la
comprensión de la ironía tienen los hablantes de estas características en su
vida cotidiana. Para ello, se les propone rellenar un cuestionario, donde pueden
reflejar sus percepciones a la hora de producir o comprender un enunciado
irónico.
[cat] Els parlants amb trastorn de l’espectre autista de Grau 1 presenten dificultats a
l´hora de comunicar-se. Un d’aquests dèficits està relacionat amb la
interpretació d’enunciats no literals, entre els quals es troba la ironia. És un
fenòmen molt complex que consisteix a produir un missatge distint del que
realment es vol dir. Tant l’ús com la comprensió de la ironia requereixen una alta
competència comunicativa, que no tenen els subjectes amb TEA.
Aquest treball consisteix a observar i analitzar quina percepció sobre l’ús i la
comprensió de la ironia tenen els parlants d’aquestes característiques a la seva
vida quotidiana. Per això, se’ls proposa emplenar un qüestionari, on poden
reflectir les seves percepcions a l’hora de produir o comprendre un enunciat
irònic.