Recopilació i proposta d'estratègies d'actuació, comunicació i adaptacions acadèmiques en els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia en edats primerenques que presenten afectacions en el desenvolupament cognitiu com a efectes secundaris

Show simple item record

dc.contributor Regadera Pineda, Maria Luisa
dc.contributor.author Vázquez Muñoz, Aina Miranda
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-04-02T10:56:48Z
dc.date.issued 2024-06-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169714
dc.description.abstract [cat] Aquest treball aborda la problemàtica del càncer infantil i les seves conseqüències cognitives i emocionals derivades dels tractaments oncològics, destacant la necessitat que els docents disposin d'eines adequades per atendre aquests alumnes de manera efectiva i empàtica. L’objectiu principal es la recerca d’informació damunt el tema, per conèixer en profunditat la problemàtica i poder establir una proposta didàctica. Així doncs, es descriu la incidència del càncer en nens, posant èmfasi en les diferències amb els adults, i s'analitzen els tipus més comuns com la leucèmia i els tumors del sistema nerviós. S'aprofundeix en el procés de desenvolupament cognitiu i les afectacions emocionals que poden experimentar els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia. En aquest context, es revisen les tècniques educatives actuals i es proposen noves estratègies pedagògiques adaptades a aquestes necessitats específiques. Es recomana, entre d’altres, segmentar el temps de classe, implementar activitats interactives, utilitzar materials audiovisuals i crear entorns lliures de distraccions per millorar l'atenció i la concentració. També s'ofereixen recomanacions per a realitzar avaluacions inicials que incloguin entrevistes amb les famílies, proporcionar instruccions clares i dividides en passos manejables, i reforçar positivament els esforços dels estudiants per augmentar la seva confiança. Es destaca la importància de crear un ambient segur i acollidor a l'aula, on els alumnes se sentin valorats i recolzats. A més, es fomenta el treball en equip i la cooperació per desenvolupar habilitats socials i de comunicació. Es conclou amb una proposta didàctica pràctica que exemplifica la implementació d'aquestes estratègies en un context real, un curs de primer de ESO a l’assignatura de Biologia i Geologia. Finalment, es proposa continuar la investigació i desenvolupar noves eines, que puguin ser estandarditzades, per a una millor atenció d'aquests alumnes, contribuint així a una educació més inclusiva i adaptada a les necessitats individuals ca
dc.format application/pdf ca
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 616 - Patologia. Medicina clínica. Oncologia ca
dc.subject.other Desenvolupament cognitiu ca
dc.subject.other Càncer infantil ca
dc.subject.other Estratègies pedagògiques ca
dc.title Recopilació i proposta d'estratègies d'actuació, comunicació i adaptacions acadèmiques en els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia en edats primerenques que presenten afectacions en el desenvolupament cognitiu com a efectes secundaris ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:52:06Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2100-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics