dc.contributor |
Regadera Pineda, Maria Luisa |
|
dc.contributor.author |
Vázquez Muñoz, Aina Miranda |
|
dc.date |
2024 |
|
dc.date.accessioned |
2025-04-02T10:56:48Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-10 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/169714 |
|
dc.description.abstract |
[cat] Aquest treball aborda la problemàtica del càncer infantil i les seves
conseqüències cognitives i emocionals derivades dels tractaments oncològics,
destacant la necessitat que els docents disposin d'eines adequades per atendre
aquests alumnes de manera efectiva i empàtica. L’objectiu principal es la recerca
d’informació damunt el tema, per conèixer en profunditat la problemàtica i poder
establir una proposta didàctica. Així doncs, es descriu la incidència del càncer en
nens, posant èmfasi en les diferències amb els adults, i s'analitzen els tipus més
comuns com la leucèmia i els tumors del sistema nerviós. S'aprofundeix en el
procés de desenvolupament cognitiu i les afectacions emocionals que poden
experimentar els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia.
En aquest context, es revisen les tècniques educatives actuals i es proposen
noves estratègies pedagògiques adaptades a aquestes necessitats
específiques. Es recomana, entre d’altres, segmentar el temps de classe,
implementar activitats interactives, utilitzar materials audiovisuals i crear entorns
lliures de distraccions per millorar l'atenció i la concentració. També s'ofereixen
recomanacions per a realitzar avaluacions inicials que incloguin entrevistes amb
les famílies, proporcionar instruccions clares i dividides en passos manejables, i
reforçar positivament els esforços dels estudiants per augmentar la seva
confiança. Es destaca la importància de crear un ambient segur i acollidor a
l'aula, on els alumnes se sentin valorats i recolzats. A més, es fomenta el treball
en equip i la cooperació per desenvolupar habilitats socials i de comunicació.
Es conclou amb una proposta didàctica pràctica que exemplifica la
implementació d'aquestes estratègies en un context real, un curs de primer de
ESO a l’assignatura de Biologia i Geologia.
Finalment, es proposa continuar la investigació i desenvolupar noves eines, que
puguin ser estandarditzades, per a una millor atenció d'aquests alumnes,
contribuint així a una educació més inclusiva i adaptada a les necessitats
individuals |
ca |
dc.format |
application/pdf |
ca |
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
616 - Patologia. Medicina clínica. Oncologia |
ca |
dc.subject.other |
Desenvolupament cognitiu |
ca |
dc.subject.other |
Càncer infantil |
ca |
dc.subject.other |
Estratègies pedagògiques |
ca |
dc.title |
Recopilació i proposta d'estratègies d'actuació, comunicació i adaptacions acadèmiques en els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia en edats primerenques que presenten afectacions en el desenvolupament cognitiu com a efectes secundaris |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.date.updated |
2025-01-22T10:52:06Z |
|
dc.date.embargoEndDate |
info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01 |
|
dc.embargo |
2100-01-01 |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|