dc.description.abstract |
[cat] El paper de les dones en el món del coneixement, en concret a la ciència, des de
la caiguda de l’Imperi Romà ha estat sotmès a un procés d’invisibilització, que ha
perdurat al llarg dels segles i ha arribat en aquestes condicions fins a l’actualitat.
L’accés tardà als estudis universitaris, dificultà la presència normal de les dones
a la investigació i l’estudi científic. Tot i això, n’hi hagué moltes que superaren les
barreres i ho aconseguiren.
Dones matemàtiques com Hipatia d’Alexandria, alquimistes com Maria Meurdrac
o Maria la Jueva, i fins i tot premis Nobel com Dorothy Crowfoot Hodking o Maria
Goppert-Mayer, són noms i figures, que tot i tenir papers rellevants dins els
avenços científics i el progrés tècnic han quedat oblidades per a la societat .
Tanta importància té en l’actualitat la creació de referents per a tots i totes, que
l’ONU nombrà l’11F com el Dia de la Dona i la Nina a la Ciència, creant així un
moviment on s’hi ha unit institucions i centres arreu del món
A més la nova llei educativa LOMLOE, més concretament el currículum de la
Física i la Química, destaca el fet de donar importància a la figura de les dones
científiques, i aprendre mitjançant la coeducació.
És per aquest motiu que s’ha dissenyat una proposta pedagògica que posa
èmfasi en tractar la figura de dones científiques, i estudiar-les a través de les
seves biografies, anomenat “Rescat de les Dones Científiques de la Història”. La
proposta es basa en una gamificació per Escape Room, on els alumnes hagin
de mobilitzar distints sabers ja apresos durant el curs, per superar el repte i
rescatar així les quatre científiques elegides. Una vegada coneixin mínimament
les seves figures, hauran de completar-les amb informació mitjançant una recerca
guiada. Finalment crearan un producte final, la seva biografia mitjançant un “Draw
Her Life”.
Es pretén que els alumnes aprenguin sobre les figures de les científiques més
rellevants de la història, i a més que posin valor a la importància de la paritat en
tots els camps d’estudi, en concret de la ciència, ja que la consciència ens permet
avançar. |
ca |