Avançant cap a la igualtat: anàlisi del rol de la dona a la ciència i de l’aparició del concepte igualtat al currículum de Física i Química. Proposta pedagògica per a promoure la igualtat a les àrees STEM

Show simple item record

dc.contributor Nadal Riera, Margarita
dc.contributor.author Binimelis Torres, Maria
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-04-03T10:21:23Z
dc.date.available 2025-04-03T10:21:23Z
dc.date.issued 2024-06-15
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/169737
dc.description.abstract [cat] El paper de les dones en el món del coneixement, en concret a la ciència, des de la caiguda de l’Imperi Romà ha estat sotmès a un procés d’invisibilització, que ha perdurat al llarg dels segles i ha arribat en aquestes condicions fins a l’actualitat. L’accés tardà als estudis universitaris, dificultà la presència normal de les dones a la investigació i l’estudi científic. Tot i això, n’hi hagué moltes que superaren les barreres i ho aconseguiren. Dones matemàtiques com Hipatia d’Alexandria, alquimistes com Maria Meurdrac o Maria la Jueva, i fins i tot premis Nobel com Dorothy Crowfoot Hodking o Maria Goppert-Mayer, són noms i figures, que tot i tenir papers rellevants dins els avenços científics i el progrés tècnic han quedat oblidades per a la societat . Tanta importància té en l’actualitat la creació de referents per a tots i totes, que l’ONU nombrà l’11F com el Dia de la Dona i la Nina a la Ciència, creant així un moviment on s’hi ha unit institucions i centres arreu del món A més la nova llei educativa LOMLOE, més concretament el currículum de la Física i la Química, destaca el fet de donar importància a la figura de les dones científiques, i aprendre mitjançant la coeducació. És per aquest motiu que s’ha dissenyat una proposta pedagògica que posa èmfasi en tractar la figura de dones científiques, i estudiar-les a través de les seves biografies, anomenat “Rescat de les Dones Científiques de la Història”. La proposta es basa en una gamificació per Escape Room, on els alumnes hagin de mobilitzar distints sabers ja apresos durant el curs, per superar el repte i rescatar així les quatre científiques elegides. Una vegada coneixin mínimament les seves figures, hauran de completar-les amb informació mitjançant una recerca guiada. Finalment crearan un producte final, la seva biografia mitjançant un “Draw Her Life”. Es pretén que els alumnes aprenguin sobre les figures de les científiques més rellevants de la història, i a més que posin valor a la importància de la paritat en tots els camps d’estudi, en concret de la ciència, ja que la consciència ens permet avançar. ca
dc.format application/pdf ca
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Igualtat ca
dc.subject.other Científiques ca
dc.subject.other LOMLOE ca
dc.subject.other Escape Roomw ca
dc.subject.other Draw Her Life ca
dc.title Avançant cap a la igualtat: anàlisi del rol de la dona a la ciència i de l’aparició del concepte igualtat al currículum de Física i Química. Proposta pedagògica per a promoure la igualtat a les àrees STEM ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:52:10Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics