[cat] Dins el món educatiu una de les paraules clau que focalitza la tasca dels docents és “inclusió”.
Aquest fet implica atendre a la diversitat en tota la seva magnitud, per la qual cosa la formació
del docent ha d’abastar diferents aspectes. Aquest fet ha de tenir present l’atenció d’una de les
dificultats més habituals dins l’Educació Primària la qual es relaciona amb les habilitats
lectores. Tenint en compte els beneficis que aporta la música en diferents aspectes del
desenvolupament infantil, pot ser aquesta utilitzada en la prevenció i intervenció de l’atenció a
la diversitat? Per tant, pot existir una relació entre les habilitats lectores i la formació musical
dels infants?
El cos docent intenta prevenir i tractar aquestes mancances lectores a partir de diferents eines i
recursos, però hi haurà entre ells la música? El present estudi ha relacionat les habilitats lectores
i tots els seus components amb la música i tot el que implica, amb l’objectiu de saber si la
música pot influir positivament en l’adquisició d’habilitats prelectores i lectores, així com
disminuir les mancances dels infants amb dislèxia amb relació a aquests conceptes. La recerca
s’ha sustentat a partir d’una anàlisi exhaustiva de la bibliografia amb relació a l’estat de la
qüestió on s’ha demostrat que l’educació musical té un impacte positiu en les habilitats lectores
dels infants i sobretot millora les mancances relacionades amb la dislèxia. Per altra banda, s’ha
verificat que hi ha un gran percentatge de docents que no tenen formació envers aquesta
temàtica, per la qual cosa s’ha considerat oportú fer una proposta pràctica per fomentar la
curiositat dels docents envers l’àmbit d’estudi. Aleshores, és rellevant que els docents estiguin
en constant formació i n’estiguin assabentats de diferents estudis amb relació a diferents àmbits
que impliquin l’educació dels infants per aconseguir una educació significativa i de qualitat.
[eng] In the educational world, one of the key words that focuses on the work of teachers is
"inclusion". This implies attending to diversity in all its magnitude, which is why teacher
training must cover different aspects. This fact must bear in mind one of the most common
difficulties in Primary Education which is related to reading skills. Taking into account the
benefits that music brings in different aspects of child development, can it be used in the
prevention and intervention of attention to diversity? Therefore, can there be a connection
between reading skills and children's musical training?
Teaching staff try to prevent and deal with these reading deficiencies using different tools and
resources, but will music be among them? The present study has linked reading skills and all
its components with music and all that it implies, with the aim of knowing if music can
positively influence the acquisition of pre-reading and reading skills, as well as reduce the
shortcomings of children with dyslexia in relation to these concepts. The research has been
based on an exhaustive analysis of the bibliography in relation to the state of the matter where
it has been shown that musical education has a positive impact on children's reading skills and
especially improves the shortcomings related to dyslexia. On the other hand, it has been
verified that there is a large percentage of teachers who do not have training in this subject, so
it has been considered appropriate to make a practical proposal to encourage inquisitive
teachers towards the field of study. Subsequently, constant teacher training and awareness of
study updates in relation to the areas of learning and to reach a meaningful and higher quality
of education.