La intel·ligència artificial a l'aula

Show simple item record

dc.contributor Triay Enrich, Maria del Mar
dc.contributor.author Perise Bertran, Jordi
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2025-04-28T10:38:13Z
dc.date.issued 2023-06-12
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170064
dc.description.abstract [cat] La intel·ligència artificial (IA) es refereix a la capacitat de màquines i de sistemes per a realitzar tasques que demanden, habitualment, intel·ligència humana. Així parlem de IA davant situacions de reconeixement de patrons, d’aprenentatge, de presa de decisions o d’anàlisi de determinades problemàtiques. El fet de delegar en sistemes automàtics allò que fins ara només era capaç la intel·ligència humana obre un ventall de qüestions i de debats amb elevada transcendència en àmbits molt diversos de la nostra vida. Debats ètics, debats sobre el futur del treball, etc. són recurrents en la premsa diària i plantegen reptes de profunditat. En aquest treball ens centrem en com podem utilitzar la IA en el camp de l’educació, i en com és un element disruptiu que no podem obviar. La IA pot ser una oportunitat per a transformar els processos d’ensenyament i hem de superar el debat simple sobre permetre’n o no l’ús a l’estudiantat, cosa que equipararia el debat a l’ús o no del mòbil dins l’aula. Ens interessa anar molt més enllà. Aquí es destaca com la IA pot ser utilitzada en la tasca docent. Mitjançant algoritmes d’aprenentatge automàtic es poden analitzar dades d’estudiants, rendiment, preferències i estils d’aprenentatge que poden ajudar a acostar i adaptar continguts a les necessitats individuals (cosa que podem lligar amb el que demana la legislació educativa actual). Això hem de fer que impacti en la millora de la qualitat de l’ensenyament, augmentar la motivació i incidir en la seva evolució acadèmica. La IA també pot ser utilitzada per a automatitzar tasques educatives, agilitzar les correccions, avaluar el coneixement i donar retroaccions personalitzades i de valor. Això, lluny de ser un problema, és vist com una possibilitat de guanyar temps i de permetre, als docents, de centrar-se en les tasques de major valor, com són l’atenció individualitzada o la creació de continguts. L’accés a l’educació també pot millorar sensiblement amb eines d’IA. La traducció automàtica o el reconeixement de veu són exemples de com pot incidir en la superació de barreres lingüístiques o de capacitats diverses. Per tant, l’enfoc del treball intenta aportar idees de com beneficiar-se de la IA en l’aula en una visió de 360º, impactant en disseny, metodologia i avaluació per a afavorir el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Això, sense oblidar les contraindicacions i contradiccions en l’ús d’una tecnologia tan inicial i a l’hora tan trencadora com la IA. En aquest sentit el treball entra en l’aplicació a l’aula, concretant com pot ser emprat en assignatures del departament d’Economia en un CFGS Administratiu i veient com la IA permet l’ús de tutors i bots virtuals que responen immediatament als dubtes dels alumnes també en el seu procés d’estudi a casa, millora les habilitats docents en dotar-se de noves eines i tenir accés a nous temes i recursos a desenvolupar, permet l’adaptació immediata a alumnes amb necessitats, possibilita crear activitats a l’instant dins de l’aula sense necessitat d’espera i permet conèixer amb models d’anàlisi i establiment de correlacions amb major profunditat l’alumne des del moment mateix de l’admissió al centre. Tot en pro d’una tasca educativa de major qualitat. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Intel·ligència artificial ca
dc.subject.other Virtualització ca
dc.subject.other TIC ca
dc.subject.other Big Data ca
dc.subject.other Llenguatge generatiu ca
dc.title La intel·ligència artificial a l'aula ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-03T11:24:36Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics