Ecologia i sostenibilitat: el canvi climàtic. Proposta d'una pràctica educativa inclusiva

Show simple item record

dc.contributor Franco Sánchez, Ana María
dc.contributor.author Montaner Lemm, María del Dulce
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2025-05-05T12:27:08Z
dc.date.issued 2023-06-14
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170140
dc.description.abstract [cat] Un dels reptes més importants del segle XXI és avançar cap a la inclusió educativa, per garantir el dret de tot l’alumnat a una educació de qualitat i equitativa i complir amb l’article 24 de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat (art. 24 ONU, 2006). Per altra banda, la incorporació dins el currículum educatiu de valors com la sostenibilitat s’ha fet essencial per poder promoure un desenvolupament humà sostenible i fer front al canvi climàtic, un dels majors desafiaments al qual la humanitat s’enfronta avui en dia, tal i com queda establert als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS endavant) de l’Agenda 2030. Afrontar ambdós reptes, avançar cap un sistema educatiu inclusiu i establir un compromís amb un món més sostenible des de l’educació com a motor de canvi al qual hi participi tothom, precisa de plantejaments educatius que contribueixin, per una banda, a la detecció, identificació i eliminació de barreres que dificulten i limiten la presència, participació i aprenentatge de tot l’alumnat i, per una altra, a l’organització de la resposta educativa i la posada en marxa de les mesures i els suports que precisen tot els alumnes per aprendre i participar amb garanties d’èxit educatiu. En el present treball final de màster (TFM endavant) es presenta una proposta didàctica inclusiva basada en l’aplicació de la gamificació dins una aula de 1r d’ESO de Biologia i Geologia. En concret, es realitza un Breakout educatiu que té presents els 3 principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA endavant), per tal de reduir (i a ser possible eliminar) la presència de les barreres detectades dins el context. A través d’aquest enfocament curricular accessible, flexible i obert es presenten als alumnes diversos reptes relacionats amb el saber bàsic d’Ecologia i Sostenibilitat que han de superar de forma cooperativa. Es pretén realitzar una experiència d’aprenentatge significativa i competencial, ajustada a les necessitats, capacitats i interessos de tots els alumnes, fomentant la col·laboració entre iguals, així com la comunicació i la motivació per aprendre de tots els alumnes. A més, s’espera un aprenentatge en torn dels valors sostenibles i l’adquisició de la responsabilitat ciutadana de protegir i preservar el nostre planeta. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject.other Diversitat ca
dc.subject.other Disseny universal per a l’aprenentatge ca
dc.subject.other Inclusió ca
dc.subject.other Gamificació ca
dc.subject.other Sostenibilitat ca
dc.title Ecologia i sostenibilitat: el canvi climàtic. Proposta d'una pràctica educativa inclusiva ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-03T11:25:51Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics